Ya Allah, tiada sesiapa yang dapat mmberi kebahagiaan selain Engkau dan tiada sesiapa yang dapat menghilangkan kesedihan melainkan Engkau.. Sesungguhnya wanita ialah perhiasan dunia. Dan secantik-cantik perhiasan ialah WANITA SOLEHAH. Semulia-mulia kamu disisi Allah ialah mereka yang BERTAQWA.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang bersabar.. Kasih Sayang Allah mendahului kemurkaannya.. senyum itu sedekah. mungkin apa yg kita anggap buruk itu, adalah baik bagi kita. dan mungkin ap yg kita anggap baik itu, adalah buruk bagi kita.

hope to be like this ,
Emo-Site.Com - All about emo boys and emo girls, emo love, emo hair and emo clothes Emo-Site.Com - All about emo boys and emo girls, emo love, emo hair and emo clothes Emo-Site.Com - All about emo boys and emo girls, emo love, emo hair and emo clothes

forewords

Bercerita tak semestinya suka dan duka. Pengalaman tak semestinya manis dan pahit. Saling berkongsi tiada salahnya apatah lagi untuk menasihati..





Saturday, September 15, 2012

learning through the life...


bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum dan selamat malam pagi memandangkan sekarang pun dah msuk pkul 12 malam.

InsyaAllah, ni antara post2 terakhir before aku menduduki SPM pada 5 November yg akan datang. pejam celik, pejam celik dah hampir 2 tahun dekat Bumi Waqafan itu. GEMBIRA, SEDIH, TERUJA, BAHAGIA, DUKA, TAWA, NANGIS semua ada. Allah je yg tahu perasaan aku berada di situ, sebab semua tuh xdapat ditulis atau diungkap dengan katakata. malam ni xnak lah touching2, tapi xslah kalau nak touching jugak. sepanjang berada di situ, aku belajar terlalu BANYAK benda yang ak xpernah terasa pun nak belajar. bukan setakat belajar ilmu dalam bukubuku je, aku belajar ilmu tentang kehidupan. susah payah, terjatuh, tersungkur, x semestinya aku sentiasa mengharap ada orang yang akan membantu seperti dahulu, kadang kala kena belajar untuk merangkak dan bangun seterusnya berjalan dengan sendirinya. hanya bersumberkan kekuatan dan pertolongan Dia. Alhamdulillah, perjalanan itu masih mampu diteruskan walaupun melalui tol-tol dan hentian-hentian yang menduga. adush , mengayat pulak. not mean that kawan2 sekeliling tidak berguna, tp instead of kawan, pertolongan itu xkan dtg kalau Allah xizinkan. dan igtlah, setiap kali kawan yg hdir untuk menolong kita tuh, dye itu dtg dengan keizinan Allah. so, bila kawan tolong, jgn hanya ucap terima kasih dan sayang kepada dia seorang  je, tapi ucap juga terima kasih pada Allah. yeah. mustahil lah kalau ak ckap ak xnak rasa jadi dewasa, jadi budak U. mesti lah nak, dan kadangkadang memang dah tak sabar sangat untuk keluar. tapi.... bila fikir-fikir balik, mampukah untuk aku jejakkan kaki kat luar tuh, tanpa apa yg ak rasa di sekolah. takut sangat. baru pergi program kat luar sekolah pun dah rase macam ape tah, ni nak kena berhadapan dengan semua tu sorg2. mohon perlindunganMu , ya Allah. tibatiba je terdetik yang pelajar Muslimin tu baik la jugak kalau nak di'compare'kan dengan lelaki lain kt luar tuh. langsung xde rse hormat kt kami yang muslimat ini.. okeh. stop2. dah keluar topik dah. hmmm.. selepas 1 peristiwa, aku pelajari banyak benda. kita xberhak nak sayang kawan sesayang sayangnya sebab nanti kita yang $%^&*#. Allah bagi kasih sayang kt kita banyak, so, kita kena adil untuk sayang kawan2 sama rata, mungkin ada yang terlebih sedikit, tp jangan sampai melampau sbab nanti diri sendiri makan hati. semua jadi xkena. lalala~ i had experienced it and it's so hurt. semuabenda jadi xkena. so, adil untuk semua kawan. tegur semua kawan dan sayang semua kawan.

for the second things, mcm biasa. sebagai pemimpin, aku memang xlayak nak pegangnya. kerana aku tidak mampu untuk mengubah apa-apa. memang xguna pun. kalau ad pun macam melukut di tepi gantang. orang xpandang. kt mana silap, mungkin semua silap tu salah dari aku. sbab terima dari awal walaupun tahu risikonya.. berdiri kat depan pun dah takut, ape lagi nak marah2, tegur life2.. ish, aku memang xguna. malu bila org lain yg tiada apa2 yg menegur. dan lebih malu bila org ramai lebih mendengar cakap dia. wktu tuh rse nak lari jauhjauh je, xpun nak jadi halimunan sekejap. malu. kenapa orang lain mereka bole dengar??, kenapa orang lain mereka bole ikut.?? jawapannya, aku xpandai memimpin. patut lah, mula2 ramai orang xboleh terima, sebab ak memang xpandai memimpin.kadangkadang support tu ada, tp susah nak rasa dan susah nak nampak. tapi, 1 je. setiap kali terdetik kat hati yg xde org pun support, lpas tuh mesti Allah akan hantar seseorang untuk dtg kt aku. mgkin Allah nk tnjuk yg ak ni ssah nk bersyukur. it's okay walau sorg dua. as long ak tahu ada org di belakang aku. org yg ak xsgka, org yg ak xprnh harapkan, org yg ak xrpat. ya Allah, terima kasih kerana mnunjukkan aku yang aku ni salah. aku salah kerana menganggap mereka yang rapat saja yg akn sokong aku.. one more, kerja ni xsenang. cikgu2 xkenal siapa aku dan banyak benda aku xtahu kerana cikgu xknal aku. so, bila ditanya macam2, mintak maaflah. aku xmampu nak jawab sebab ak xbertggungjwb utk thu ssuatu bnda tuh. maaflah. kan ak dah cakap aku xseperti pemimpin yg lain atau pemimpin yg dhulu. mereka jauh lebih hebat. itu, aku mengaku. KR, BADAR dan KP lain, termasuk juga PERKISAS, PRS dan naqibat, ya, mereka jauh lebih hebat. berpengaruh dan mampu sumbangkan ssuatu. dan selama ini ak fikir, ak kena tunaikan semua benda ni sebab ak tkut azab Allah nnti. mgkin org xnmpk dan org xrse ap yg ak rse dan mereka cuma nmpak org lain yg lebih sibuk, lebih penat, lebih banyak masalah. it's okay. itu pndgn org. suka hati mereka kan? apa-apa pun, semua ni dah nak habis. dah alang-alang tuh, teruskan je lah. xkan nak BOSAN pulak kan, hmmm.okeh. rsenye xperlu nak confess smua bnda kat sini. ad yg perlu dirahsiakan utk menjaga hati semua pihak. apa2 pun minta maaf sangat2 andai kata org yg berada di bwh pimpinan aku rse ak xmnyumbang apa2. mintak maaf. fullSTOP.

dan last things, aku nak semua kawankawan aku tahu yang aku xpernah nak berjaya sorang2. tolong berhenti anggap ak sombong, kedekut ilmu, atau yg sewaktu dgnnya. kalau sekolah lame dulu, ad la rse mcm tuh. tp, kt Bumi Waqafan tuh ak xrse mcm tuh. ak nk smua org berjaya. mungkin pahit bila org lain lebih berjaya dr kita, tp, ak nk smua berjaya, oke. nak tnye, datang lah. kalau malu, buat surat ke, insyaAllah aku dtg kt korg. ape yg aku mmpu ajar, ak ajar. tp, jgn lah smpai ckp ak bukan2. aku xthu pun kadang2 aku tnye org. aku pun manusia. xperfect . banyak kekurangan. mse ajar tu, kalau bole nak bg faham smpai faham betul2. kalau bole ambik dr otak ni, ambil lah. mintak maaf jugak bila ak tersalah atau xpandai dalam mmberi ilmu. serius, siapa nak berjaya sorg2 kan? kadang2 rse kecewa pun ada bila org yg ak ajar dapat lebih dr aku, atau boleh jawab ap yg ak xbole jwb. tp, tu semua sbb usaha dia. mgkin ak ad ilmu, tp xckup usaha.so, kena terima. untuk keputusan yang terbaik, semua kena sumbangkan yang terbaik. xsemestinya terletak pada yg ELIT untuk dpatkan 11A+ atau xsemestinya terletak pada ANAK EMAS untuk sifarkan gagal. tp, semua kena sumbangkan apa yang dia mmpu sumbangkan. baru semua bole jadi kenyataan. insyaAllah.. kita semua dah besar untuk tahu ap yang baik dan apa yang buruk. jap2. rasa bersyukurlah bila nampak kawan2 yang rajin study atau kawan yg tiba2 keputusan dia gempak dan bersyukurlah kalau terdetik "tengoklah dia. dah mkin hard lah skrg. stiap hari prep kt skolah. setiap hari jumpa cikgu. setiap hati xtidur kat kelas." bersyukur. sebab Allah bagi kita nampak apa yg ptut kita buat. Allah bg kita lihat semua tu, sebab Allah nk kita usaha yg lagi baik. jadi, jgn hanya di bibir sahaja kata2 tu. kuatkan semangat dan teruskan perjuangan. BATCH 57 hebadd , kita bole gemparkan Malaysia dan bole julang nama Kolej ISLAM Sultan Alam Shah. jap2. untuk mereka yang berada di SAMT KKB juga. ak xlupakan korg, dan teruskan usaha BLOOD 95 utk pecahkan rekod utk SPM setelah korg pecahan rekod sekolah untuk PMR dan SMA.. hanya mampu ucap dari jauh, 'Aku rindu dan sayang korangg semua'. insyaAllah.



 






















buddy <3




p/s :" hanya mengharap orang mengenali aku melalui sikap dan kelakuanku yang baik serta kecemerlangan akademik aku. bukan kerana pangkat atau jawatan yang aku pikul."

No comments: