Ya Allah, tiada sesiapa yang dapat mmberi kebahagiaan selain Engkau dan tiada sesiapa yang dapat menghilangkan kesedihan melainkan Engkau.. Sesungguhnya wanita ialah perhiasan dunia. Dan secantik-cantik perhiasan ialah WANITA SOLEHAH. Semulia-mulia kamu disisi Allah ialah mereka yang BERTAQWA.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang bersabar.. Kasih Sayang Allah mendahului kemurkaannya.. senyum itu sedekah. mungkin apa yg kita anggap buruk itu, adalah baik bagi kita. dan mungkin ap yg kita anggap baik itu, adalah buruk bagi kita.

hope to be like this ,

forewords

Bercerita tak semestinya suka dan duka. Pengalaman tak semestinya manis dan pahit. Saling berkongsi tiada salahnya apatah lagi untuk menasihati..





Monday, May 30, 2011

REJAB, Bulan Allah..

KELEBIHAN BULAN REJAB

Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab,nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.

Sabda Nabi s.a.w.:
Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Sya'aban bulanku & bulan Ramadhan bulan umatku.

Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Sya'aban dengan malam NISFUnya Ramadhan dengan LAILATUL-QADARnya.


* Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus).
* Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.
* Puasa tiga hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia keneraka (panjangnya setahun perjalanan).
* Puasa empat hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.
* Puasa lima hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.
* Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercahaya muka.
* Puasa tujuh hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka.
* Puasa lapan hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.
* Puasa sembilan hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH tidak ditolak dia masuk syurga.
* Puasa 10 hari pada bulan Rejab Allah jadikan baginya hamparan perhentian di Titi Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu di hari kiamat.
* Puasa 16 belas hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.
* Puasa 19 belas hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.
* Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggi daripada umurnya (pembaharuan umur).

Berkata Saidina Ali:
* Puasa Rejab 13 hari seperti puasa tiga ribu tahun.
* Puasa Rejab 14 hari seperti puasa sepuluh ribu tahun.
* Puasa Rejab 15 hari seperti puasa seratus ribu tahun.


Bulan Rejab Syahrullah (Bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Puasa Bulan Rejab wajib baginya:

* Diampunkan dosanya yang lalu.
* Dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal.
* Terlepas dari dahaga di hari kiamat.

Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti. Sasiapa bersedekah pada
bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu ruma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapus seribu
kejahatan.

Tiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada atahari seribu kali.

Bulan Rejab bulan Allah. Bersedekah pada bulan Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah. Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan
Malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat Muhammad.

Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka! Barangsiapa meminta ampun (bersitighfar) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan
Rejab di haramkan tubuhnya daripada api neraka.

Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya:
"Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggian Ku dankebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu dibawah `arasyKu, engkau kekasihKu daripada segala makhlukKu,
engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan antarakau".(dari kitabRaudatul Ifkar)

Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari ISRAK-MIKRAJ.

Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus.

Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya(berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun.

Diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Qur'an dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim.

Rejab ertinya ta'zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan). (Rahmat, pemurah, kebajikan). Kerana kebesaran, keagungan dan kemuliaan bulan Rejab itu
maka Allah limpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan terhadap hamba-hambaNya yang beriman dan beramal solih pada bulan Rejab, dengan berpuasa pada siangnya dan beribadat pada malamnya.

Demikianlah peri keistimewaannya keagungan bulan Rejab itu yang dinamakan dengan BULAN ALLAH.

REJAB bulan menabur benih.
SYA'ABAN bulan menyiram tanaman.
RAMADHAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya.
SYA'ABAN menyucikan hatinya.
RAMADHAN menyucikan rohnya.

REJAB bulan taubat.
SYA'ABAN bulan muhibbah.
RAMADHAN dilimpahi pahala amalan.
 



*nak buat baik xbole sorg2. so, meh ak ajak. "JUM PUASE 1 REJAB NIH!!"




p/s ; credits to http://faizahfaizar.multiply.com/

Australia... wait for me, yeah!

salam alaikum..


The Flag of Australia
klau org yg da knal ak, thu la asl ak ltak AUSTRALIA sbgai tjuk utk entry kli ni.. hm, act nk share la angan-angan ak yg dr dlu dan insyaallah slamenyer.. diri ini dah lme brangan nk smbung blaja di Australia.. knp??? ntah. ble org tnye mcm tuh, xtwu nk jwap ap sbnrnye. byk sbab la. tp rsenye kt sne ad byk bnde yg best kot *senyum nmpk gigi* ish2. tjuan g sne msti la nk study. tp, lau wktu cuti bole g mlawat tmpt-tmpt best.. insyaallah klau ad rzeki.. kt sne maybe nak ambik account or financial.. org pun ckap kt sne course2 yg ak nk ambik tu BAGUS. *one thumbs up!* stu thumbs lg up ble da slesai dn lalui semua tuh. ad jgak la terdetik nk g sne sbab ad terbce 1 novel ni. plajar tuh study kt australia, n dlam novel tu ad jgak la sbut sbut psal dorg g jlan mkan angin kt sydney, perth.. wahh! taksabarmenantisaatituh;))) ak juz hrap dpt prgi dgn kos yg pling minimum la, mklum r diri ini bknnye kaya sgt.. insyaallah utk interview scholarship, ak akn buat yg trbaik. xlpe jgak exam2, yg mne kputusannye la yg akn mmbntu ak utk dpt atau x scholarship.. cewaahh.. abes lah klau Cik Sarah da brangan.. mcm2. smpai klau tercerita dgn mama "Ma, klau sara blaja kt australia kan, bla bla..........." mama da boring dgr. byk btul bnde yg brangan. xpe. brangan utk mse dpan, dn sbgai 1 smgt utk berusaha lebih byk punyaa! yg x than nye, ble brangan je, da jauh sgt mlayang. smpai da keje r... duit da byk, da mhsyuk.. ad jgak ckp kt fmily cmni, "along, abg, ayim, mama.. klau sara blaja kt Australia nnti, sara nk keje part-time, pas ue nk mnabung kt sne. then ble da abeh blaja bwak duit tu blek Malaysia. wahh!! msti mhsyuk. bole r sara blnje ap yg along, abg, ayim n mama nk.., kan?" mereka yg hnye tersnyum cuma mnganguk dn mngiyakan angan2 ak. dah tu, bile duk sne nnti mule r pikir psal salji. beshnye klau dpt main salji.. msti jkun punya.. xpela.. mule2 bila dpt tau ad trip g Melbourne rse nk prgi, tp duit bknnye byk. sjak tu da brtkad "alah, dorg pergi seminggu je. nnti ak g sne 4 thun! lg lme..." so itulah hrapan dn impian ak.. cme bile pkir2 blek, tkut jgak ble blaja jauh2 ni, lbeylbey lg kt ngara org. so, sblum prgi dsne , ak hrap ak dpt siapkan diri, [nuhkan segale ilmu2 d dada dn tmbahkan sbrapa byk keimanan utk trus beristiqamah d sane. ad jgak trfikir klau ap2 yg buruk trjdi d Malaysia, ssah nk blik. xpe. thinks positive. smua yg akn brlku nnti tu adlah ujian Allah.. so, thats for now. klau lg lme jari Cik Sarah ni taip, lg byk la angan angan yg xlrat org nk bce... k.. salam..


The Kangaroo *symbol of Australia*

University of Melbourne *insyaallah, one day*

Saturday, May 28, 2011

nilai sebuah peng'islahan' !

salam..
bertemu kembali stlah sebulan menyepi. plajar ini sgt buzy la. sori, eak! lgpun plajar ini br tmat exam. so, rse cuak dgn ap hsil yg akn ak dpat. nk kongsi sikit la, utk bdak2 account, exam ktorg abeh ari rbu. tp utk bdak2 science, dorg abeh ari khmis sbb ad paper physics last day ue. ksian2. igtkan ble da abeh awal rse epi la sgt, tp lg rse xkeruan sbab terlampau fikir psal "BALIK". at least utk bdak2 science dorg still bole sibukkan diri dgn preparation utk exam dorg ue. punyelah xkeruan smpai dmam jumaat tu. xpe2. sakit boley hilgkan dosa kecil, kan?  org lain yg ckap. sye pun ikut jee!


xigt bile harinye, tp ad 1 tazkirah ni psal 'Pengislahan Diri'. seriuss, first dgr dyorg sbut tjuk je, da sntap. mklumlah, bg org2 yg prnah ad sjarah sperti ak je yg mmpu utk mmhami dn mghayatinye. tp, rse mcam xrmai je yg trgolong dlam golongan ak. maybe kisah ak xseteruk kak ***. cume semua perkara tu seolah2 sme ceritanya. psal pakaian, pergaulan . hmpir2 smuanya sme, cme ak xd lah smpai begado2 sdhsyt 2. rse xperlu cerita ke'aiban diri sndiri. klau nk thu, kne rpat dgn ak. insyaallah jika ak mmpercayai ssorg itu, dia akn mnjdi 'ProblemsSharePartner'. stkat ni, msih blum mnjumpai yg btul2 setia mndgar smua mslah diri ini, melainkan DIA. wktu pentazkirah brcerita, mata ini laju menitiskan air mata. AIR MATA tnda sgt malu dgn diri sendiri. AIR MATA sgt mnyesal dgn msa lalu. AIR MATA yg merasekan diri ini sgt brdosa dn hina. btul ckap kak***, org yg ad kisah lalu sebegitu je yg akn mnangis. tp, xsmua org bole brubah dgn skjap. semua tu ambik mse kdang lme, kdang kjap.

disaat diri ini punya kekuatan, org sekeliling mmatahkan kekuatan itu. KENAPA?? diri ini mgharapkan sokongan dn semangat. cubalah mengerti ap yg sdg ak lkukan. tolonglah memahami ap yg ak ingn hijrahkan. semua ni bkan sng. nk berubah kne ad 'kesungguhan'. byk perkare yg perlu dfikirkan. kdag terasa pelik mcm mne org yg brubah ni boleh than segala kata-kata org skeliling. mgkin ak jgak slah. kdg2 ter'xistiqamah', tp ak jgak mnusia . cbe mmperbaiki ksilapan diri. dn tolong! jgn rndahkan kaum wanita.. MESKIPUN KAMI DI LUAR XSEINDAH KAMI DI SEKOLAH'. meskipun kami xbrtudung labuh sperti d sekolah. skurang-kurangnya kami mncuba utk mnjdi yg trbaik. sptutnya tegur kami dn nsihat scara baik. dn bkannye meng****. maaf! ak xbrniat nk brkasar. tp ak sdih bile jd bgini.

mungkin kdang2 diri ini xsempurna. xbisa mnahan kata2 yg sia-sia yg keluar dr mulut. xbisa mnahan 'VOLUME' suara yg digunakan. xbisa mnahan gelak yg xdisengajakan,. namun, ad kalanya diri ini mncubaa utk mnahan semua itu. susah apabila ssuatu itu tlah mnjadi kebiasaan kita. cuma terkilan. bile diri ini ter'lakukan' sperti itu, ad mata-mata yg mula memandang-mandang. mulut yg mula berkata-kata dan fikir-fikir sndirilah. dn apabila mngur, cube lkukan dgn selembut tp pnuh dgn hikmah. xsmua org bole trima tguran scara hntam2. smua tu akn mmbuatkan hati brtmbah memberontak. tgur scara berseorngn atau secara umum. HATI. hati kita smua mstilah sntiasa brlpang utk trima tguran, trmsuklah ak. cuba meminta drpd DIA kekuatan hati agr dpat trima smua itu..

percayalah,! apabila sedikit demi sedikit pengislahan itu wujud dn brlaku. ad insan-insan yg trtntu akn gmbira. ibu, ayah, guru, saudara serta kwankwan yg memahami akn gmbira. mgkin ad yg mngis. bg kwan yg dlunya 'rock' insyaallah apabila diberi taufiq dan hidayah akn turut merasa ingin berubah. "sesungguhnya, kitalah mujahadah2 yg bkal menegakkan islam". p/s ; ni ayat kak aisyah hamzah.