Ya Allah, tiada sesiapa yang dapat mmberi kebahagiaan selain Engkau dan tiada sesiapa yang dapat menghilangkan kesedihan melainkan Engkau.. Sesungguhnya wanita ialah perhiasan dunia. Dan secantik-cantik perhiasan ialah WANITA SOLEHAH. Semulia-mulia kamu disisi Allah ialah mereka yang BERTAQWA.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang bersabar.. Kasih Sayang Allah mendahului kemurkaannya.. senyum itu sedekah. mungkin apa yg kita anggap buruk itu, adalah baik bagi kita. dan mungkin ap yg kita anggap baik itu, adalah buruk bagi kita.

hope to be like this ,

forewords

Bercerita tak semestinya suka dan duka. Pengalaman tak semestinya manis dan pahit. Saling berkongsi tiada salahnya apatah lagi untuk menasihati..





Tuesday, January 24, 2012

Muhasabah

Dijentik Halus,

Seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w. dalam keadaan berlumuran
darah. Melihat keadaanya demikian, Rasulullah bertanyakan puncanya. Rupanya
disebabkan terlalu asyik memandang seorang wanita lalu di hadapan, dia
terlanggar tembok di depannya. Akibatnya, itulah dia pulang dalam keadaan
berlumuran darah.
     Rasulullah s.a.w. kemudian bersabda, maksudnya : "Jika Allah menghendaki
kebaikan pada hambanya, maka Dia menyegerakan hukuman baginya di dunia."
     Rupa-rupanya jika Allah sayangkan hambanya, disegerakan baginya hukuman
di dunia lagi. Bersyukurlah andai sekali-sekala azab Allah disegerakan. Bukan
semata-mata menghukum sebaliknya sekadar menyucikan dosanya dan
hukuman berupa peringatan itu sekadar menjentik secara halus.
     Bersyukurlah andai dalam mengingatkan insan-insan lain melalui apa-apa
medium dakwah, kita juga diingatkan Allah. Itu tanda Allah sayangkan kita, sayang
nak biarkan kita alpa dan lupa terhadap-Nya.
     Pejam mata seketika, rasailah kasih sayang Allah yang tidak bertepi. Senyumlah.
Kemudian kerahlah hati, lisan, dan seluruh anggota badanmu agar membalas
kasih sayang-Nya dengan ketaatan.


*credit to SOLUSI isu 40 (;

Sunday, January 22, 2012

hari hari mendatang...

bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum,
sihat? hee. xde keje tnye .  hmm. alhamdulillah, hari ni msih lg dpt  mnghirup udara dn mnruskan hidup. sebelum tu maaf kalau entry2 sbelum ni ada mengguriskan hati mana2 pihak. maaf, tiada niat ape2 pun. hmmm. okeh. ready utk berceloteh sedikit.

terima kasih buat sahabat Fatini Ismadi, yg sering mnjdi kkuatn diri ini di saat ak hmpir rebah. insyaAllah kte sme2 berubah dn kau kne bmbing ak,oke? sedikit sebanyak, dlm bulan 1 nih, ak dah belajar macamacam yg xpernah ak sngka ak akn belajar. belajar mnjaga hati org lain, belajar mmbina kkuatn diri. ye, ak mengaku aku xkuat dan xsetabah mana. tp, sdikit demi sdikit aku percaya yang di Atas tu, selalu bersama aku ketika ak susah dn senang. semua dh mnjadi 1 aturan yg sgt indah dan tersusun. cuma mnusia kadangkadang buta mata, buta hati dan pling dhsyt buta mata hati utk melihat segalanya. mungkin smua ni ad jgk brpunca dr ktlnjuran diri sendiri. selama ni hanya melihat, xsgka kini merasainya sendiri.. alangkah jika mereka dpt merasai ap yg ak rasakn skrg. sungguh. mulanya ak rse trbeban dgn semua nih. ak byk tggungjawab yg perlu dipikul. tggungjwab sbgai hmba, anak, pelajar dan byk lagi. kadangkadang hati xmampu nk pndam semua sorgsorg dan sekali lagi ak ptut bersyukur sbb dikurniakan sahabat yg sering di sisi aku. mungkin ni salah satu cara Allah nk btulkan kesilapan aku,. kesilapan yg ak anggap sahabat bru d kisas tiada hebat bndingannya dgn shabat d sekolah lme. mgkin thun lpas ak blum bnar2 mngenali mreka dan ak trus mmperkatakan bgitu. trnyata aturan allah sgtlah indah. ak bru disedarkan dgn kemanisan ukhuwah itu. sungguh, aku cemburu melihat ada yg sudh mesra sesame sndiridn ak tdk sperti itu. mmg ak yg slah krna tidk mmpercyai mreka dulu.   tp,jauh d sudut hati aku, aku sdah mula syg mereka. syg mereka kerana Allah.dulu, aku tdk mngerti apkah erti  atau tjuan akk2 mnyuruh kmi brkenalan hbis hbisan dgn batch ak, skli lg ak buat ksilapan. aku mnganggp itu stu bnda yg kecil. dn sekali lg Allah sdarkan ak apakah tjuan kakak2 itu sbnrnye. alhamdulillah. nk mnyesal pun xde guna. ad yg tidak mngenali aku dn ad yg tdk mmpu mmberikan sesuatu yg ak prlukan. salah aku, kan? dulu apabila ada org yg mahu memberi dan membimbing aku tidak mghargai dgn sebaiknya. sekadar ambil yg pnting tnpa mndalaminya. kini, Allah btulkan aku juga. jujur. menyesal sangt. thun ni , ak yg perlu mmbimbing org wlaupun ak blum pnuh2 d bimbing. sbb tu ak msih perlukan sahabat utk mmperbetulkan ak. tak guna menyalahkan org, sbb mmg aku sendiri yg memulakan kesalahn itu. mereka mengata kerana aku mmg blum ckup smpurna kerna aku mmg byk kkurgn. ditolak tkut dikatakan menolak tkdir dn pntigkan diri. menerima bererti aku memikul sesuatu yg berat. kadangkadang bila difikirkan, serius aku merendah diri dr org lain yg mmg jelas penuh dgn kelayakan. tinngi ilmu agama, tinggi semangat utk mneruskan tarbiyah. sekali lg aku mengaku, aku bukan dr kalangan org yg baik2 dahulu. bukan mahu mengaibkan diri, tetapi mmg terlalu byk kesalahan. dulu susah nak syg kisas, skrg sdg mncuba sbb aku kena utk syg kisas agr mereka d bwh aku bole syg kisas jgk. jeles tgok smgt mereka yg brkobar2 utk truskan trbiyah kt sna. sdgkan aku, msih tercari2 kekuatn utk mmbaiki diri dhulu. aku x aspek aku boleh trus jadi baik gilagila tp aku akan cuba, oke! oke?
menangisi..
kepada mereka yang terbaca post kali ini, mintak maaf kalau anda rase saya benar2 tidak layak. sesungguhnya saya tahu saya mmg tak layak. cuma 1, tolong doakan saya ikhlas dlm tnggungjawab ini dan agr saya dpt mengubah diri saye.doakan jga agr sye kuat dan tabah. klau bukan utksaya pun xpe,yg pnting utk kisas. sye tahu anda sgt menyayangi kisas. mungkin saya xsebaik mereka yg trdahulu, tp.... saya hanya mengharapkan anda redha dgn ap yg tlh diaturkan kerana saya tdk prnah meminta utk ini. mungkin, maaf. memang saya banyak kelemahan. saya xmampu nak dengar atau baca atau lihat reaksi yg negatif trhadapsaya, tp, saya kena hadapi semua tuh. insyaAllah. saya tahu, Allah akn sntiasa bimbing sye klau sye tersasar. sekali lagi. maafkan saye.......


*saya xmampu sorangsorang dan saya tahu ini tanggungjawab kita semua...

Friday, January 20, 2012

kata hati..

bismillahirrahmanirrahim...

tangan nih laju nak tekan, tapi hati ni berat utk luahkan.
kenapa org susah nak memahami bile ssuatu tu bkn kehendak kte??
*xpe, mungkin kte pun kdg2 ssah nk memahami org. balasan lah ni.

hati oh hati. sabar ye.! xsgke thun lpas, trikh yg hmpir sme dgn wktu nih, ak nges truk sbab ad mslh kt skolah lme n sbb ak kne pndh dr skolah tuh. tp, utk thun ni, sme jgk. bezanye punca knp ak nges teruk. mungkin dlm bulan 1 nih Allah nak sedarkan aku utk jd lebih matang sebelum aku betul2 mncecah umur 17 thun lg beberapa hari ni. yes. aku mengaku. "aku bukan dari kalangan orang yang baik-baik! aku tahu aku xlayak. tp,aku akan cuba untuk jadi baik sebab mungkin cara-cara aku sebelum ni xmmberi kesan kat diri aku" nak sgt ckp kata-kata tu kt org, tp, xmmpu. lidah rase berat sgt. sbb tkot klau ad yg tidak mnyokong. terima kasih kawan yang sntiasa ada utk aku.. aku takkan pernah lupa korg.. waktu ak tgh down korg yg bg smgt, wktu aku tgh mnangis, korg yg pujuk, waktu aku terleka korg yg sdarkan, wktu aku xsanggup nak hadapi kata-kata org korg tolong jadi prthanan untk aku. thanks sgt-sgt. xsangke bnda yg jadi jauh dr ape yg ak sangkakan. mungkin ambik masa mungkin lama mungkin kejap. persoalannya, dapat ke aku nak jadi kuat nih? yes. HE knows more. aku percaya kata-kata tuh. semua bnde ni ble dipikir-pikirkan akn buat mutiara kat mata aku ni pecah.. xlarat nak nangis lagi.. Ya Allah, permudahkanlah urusan mereka yang memudahkan urusanku.. Amin.....

Monday, January 2, 2012

welcome to my life, hostel.

:)
assalamualaikum.

atau aku perlu cakap waalaikumussalam sbab ak kena balik hostel esok. aihh. memang semangat la jugak. tapi... macam tak 100% ready lagi. Ya Allah, tolonglah diriku ini. aku pun tak brape nak sure dengan perasaan sendiri nih. macam mane lah keadaan bila dah start skolah balik. yang penting, mampukah aku untuk menjawab ujian diagnostik nanti dengan penuh CEMERLANGnya?? tunggu dan lihat je lah. aku bimbang sebab aku rase ramai kawan aku yang pergi kelas tmbhan wktu cuti tuh. aku ni, dok melangut je lah kat rumah. sbab aku nak rehat betul-betul. takot thun ni xsempat lgsung nak rehat memandangkan kehidupan sebagai pelajar form 5 di kisas ni terlalu 'pack' dgn aktiviti nya. sekolah 6 hari seminggu.*umpamanya sahaja. lagi-lagi dengan manusia yang terlalu rapat dengan buku nih, sampai xboleh nak berenggang langsung. risau nih. tak pe, ak percaya Allah akan bagi aku waktu yang lebih berkat. oke. just wanna say good luck for your 'seventeen' life. good luck for your hostel life too. Allah always here for us.

Good Luck!






p/s : study smart , work hard and smile...