Ya Allah, tiada sesiapa yang dapat mmberi kebahagiaan selain Engkau dan tiada sesiapa yang dapat menghilangkan kesedihan melainkan Engkau.. Sesungguhnya wanita ialah perhiasan dunia. Dan secantik-cantik perhiasan ialah WANITA SOLEHAH. Semulia-mulia kamu disisi Allah ialah mereka yang BERTAQWA.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang bersabar.. Kasih Sayang Allah mendahului kemurkaannya.. senyum itu sedekah. mungkin apa yg kita anggap buruk itu, adalah baik bagi kita. dan mungkin ap yg kita anggap baik itu, adalah buruk bagi kita.

hope to be like this ,

forewords

Bercerita tak semestinya suka dan duka. Pengalaman tak semestinya manis dan pahit. Saling berkongsi tiada salahnya apatah lagi untuk menasihati..





Thursday, August 26, 2010

kekecewaan

jgn jd ego sgt, sbb satu hari nnti ko akn twu cmne ego ue bley msnhkn hdup ko..
mmg ak ngaku ak ad trase dgn ko. trase dgn klakuan ko, trase lah..
tp xsmua mnusia perfect an.. ak twu.. sumtime ko pn xsdar ap yg ko bwat ue..

mmg r ko bgtwu mai dlu num ko,, tp ko ttap blakgkn ak n mmbe yg len.. maybe ko nk wt surprise, tp slah ke klau wt srprise kt mmbe dlu. ko ckp dgn org ue yg ko smgt nk kcau mmbe laz week tp num ktorg t'tggl kt hostel. ap slhnye mntak num ktorg kt maisha, n kcau mggu ue jgak.. utlk pgtahuan ko, ak n pekqa skali lh kcewa ble dgr ko mntak kt mai num 5 org tyme kte on the way blek mggu lpas. ktorg xdgr pn ko mntk kt mai num mmbe.. tyme ue KECEWA sgt twu x,, cbe ko kt tmpt ak n pekqa, ap ko rse?? ko blas gne num mxis ko n tpkse tnye dorg ue spe?mmg ak xbrape nk lyan ko dis week, sbb ak trlalu kecewa dgn sikap kau.

second yg ak kecewa psal ko wish bday... knp tyme bday ak, n membe len ko xwish, tp ko wish org len,, msti r gram,, ko ckp nk jge ego dgn ktowg, tp dgn dye ko jtuh an ego ue.. dn prnh jgak ko ckp cmni " ak bngge o, ak je x wish dye ag(mmbe sape2 je r)" so ble tyme ak tnye dye spe je yg wish dye , dye ad sbut nme ko, n ak trkjot sgt.. maybe alasn ko sbb ko trauma dgn ap yg ktowg da bwat tyme bday ko.. cm2 r ktorg gram ble twu sal num ko ni. tp bday mmbe yg lpas bday ko cme adiez, mai n fara hus je an.. yg sblum bday ko ue, knp ko xwish?? ktorg mmg brtujuan wt surprise ue utk bg ko hepi, sdgkn ad je org len yg lg trok kne dgn mmbe dowang, mmg r dorg mara mle2, tp ad rse hepi sbab mmbe igt n sggup wt cmtu.. ak xpenah rse dSURPRISE oleh mmbe sbab smua bday ak tyme ue kte blek kg.. ak teringin sgt. tp, ko mcm xprnh appreciate ap yg ktowg buat.. n ko ad ckap yg ko yg mntk maaf dlu kt mmbe psal bday ko ue.. ko xrse ke kdg2 ap yg ko buat ue ad slah?? mmg mmbe slah sbb mmbe sorokkan brus gigi ko, pad ko, n bnde2 yg pntg bg kau.. tp. ko xrse ke ko trlalu kjam bwat anis, n fara cm ue(tarik rmbut n cubit) smpai mcm ue skali. pas2 ko nk ckp yg ko kne mntk maaf dlu.. ktorg pn ad mntk maaf gk an sbb wt cm 2 kt ko.. tp ak rase klau mntk maaf kau 2 xikhlas atau pksaan dr org, xpyah la mntak maaf.. n stahu ak 2 r first tyme ak dgr ko mntk maaf.. 2 pn bkan dpan2. mmg, kdg2 ak ad gk story ap2 yg ak bngang kt u***.. 2 tjuan mlpaskn gram.. tp dye xpnah pn nk sokong cme dye ckap dlm prshbtn mmg ad pahit mnis cm ue.. n ak accept sbb kdg2 ak pkir ak pn ad je wt korg bngang n mara.. ad je klakuan ak yg korg x puas aty.. sbb ak pn mnusia..

come on r, jgn r trus mcm nih.. tlong r pkir jgak slah ko.. mmg ktorg on ad slah gk, n ktorg bley ngaku.. tp ssah sgt ke ko nk ngaku slah ko.. maybe ko trlalu ego utk mgaku kslhn ko kt mmbe, tp jgn r ego mngaku kslhn ko kt dirimko sndiri.. n ko tlong r lhirkn rse brslah kt mmbe.. jge kt dri ko sndiri.. smua org xnk mmbe brpcah.. tp xnk jge mmbe brgado.. ak twu ko bley pkir mne yg buruk n mne yg baek.. so pki2kn ar.. ak ulg skli lg.. ak pn xperfect jgak tw.. mmg ak ngaku ak ad je byk bwat ko bnganag an?? tp smua org xprnh sdar ble dye da lakukn ksilapn.

hope ko maafkn r klau ap yg ak ckap ni ad mngguriskn hati ko.. mmg ak sgt2 hrap ko dpt trime ap yg ak ckp smua nih n arap ko dpt pkirkn dn cbe mngaku kslahn dri sndiri..


Friday, August 20, 2010

Surat dari Anak yang Dah Tak Degil

Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ........
kengkadang siaran indonesia ....
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/2006 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ....
ampon kan kiter....
Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya........
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ......
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan..
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ....?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...
kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil