Ya Allah, tiada sesiapa yang dapat mmberi kebahagiaan selain Engkau dan tiada sesiapa yang dapat menghilangkan kesedihan melainkan Engkau.. Sesungguhnya wanita ialah perhiasan dunia. Dan secantik-cantik perhiasan ialah WANITA SOLEHAH. Semulia-mulia kamu disisi Allah ialah mereka yang BERTAQWA.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang bersabar.. Kasih Sayang Allah mendahului kemurkaannya.. senyum itu sedekah. mungkin apa yg kita anggap buruk itu, adalah baik bagi kita. dan mungkin ap yg kita anggap baik itu, adalah buruk bagi kita.

hope to be like this ,

forewords

Bercerita tak semestinya suka dan duka. Pengalaman tak semestinya manis dan pahit. Saling berkongsi tiada salahnya apatah lagi untuk menasihati..





Wednesday, October 26, 2011

no title, please

assalamualaikum.
 hari ni ak nk storie morie psal peristiwa pada tarikh 26 Oktober, smlm. alhamdulillah banyaakbanyaak sbab Allah msih beri aku peluang utk ke skolah lme *yg sgt dirindui itu. thanks Allah.

alkisah...
madrasati jannati
Bilek Study yg dirindui,,
pagipagi pkul 7 suku da kluar rumah. pkai blouse maroon, bwak 1 beg silang n satu lg beg asrama *act ak pn xthu ap jnis beg tu. yg pnting beg tu org ckp mcm recycle bag. yg bole gune balik n lipat. dlm beg tu ad la sikit bju n tudung yg da xbole pkai. igt nk bg kt dorg. tp gye ak mcm seorg yg nk mengembara je. smpai rawang, bas xmuncul. sabar je. and lastly ak smpai di SAMT Kuala Kubu Bharu pd jam 10:01. tyme naik asrama nmpak rmai org kt pagar aspurie. mule mule pkir dorg nk smbut ak, hee~ xla, tu smua dak f3 dgn aktiviti mereka mengecat dinding. org first yg ak jmpe adalah..... jengjeng.... Ustazah Fauziah,(; "awak siapa nie??" " Saye ex-students sini" "Knp awak dtg?" "Saye nk jmpe kawan kawan, ustazah..!" "Pergilah"
ustazah pun senyum.. fuh, igtkn knp ustazah soal selidik. hee~ ap lg, ustazah da kasi chance, msuk la.. first yg jerit name ak, "Saraaahhhh!!", Imanina. hehe. nsib baik la ak ni sihat lg. ak pelukpeluk ima. then, pekqah, fara, ika n ecah pun dtg join peluk2 kat situ. Ya Allah, hanye kau yg thu betapa ak gmbira waktu itu. alhamdulillah xhentihenti. smpai sebak nak ngis. lpas 2 dorg ajak g bilik study. farah pndang beg yg ak bwk td, "kak long nk tido sini ke??" "xla. ni ad hadiah skit nk bg korg, hee~" ak pun taburkan smuanye atas meja study dorg, mereka mcm ikan yg lapar nmpk mngse. berebutrebut. mcm budakbudak. nk tergelak mse tuh. akhirnye semua bju 2 habis dilelong. alhamdulillah, igtkn xde org nk tp lain yg jd. kitorg trus borak borak dan borak. kdang rse kesian sbab dorg xabes SMA lg. tp ak kcau plak, lgpun dorg lyan je aku.. tyme borak dorg ckap hri ni ad sambutan hari lahir ustazah fauziah. rse untung dtg hari tuh. azan pun berkumandang. ape lg jom g solat, ak yg da sdar tnggungjawab sbgai da'ie ap lg, ajak dorg g solat awal. dorg yg mlas nk dgr ak bebel pun ikut. ambik wudhu. hm, kt situ mcam2 teringat. pandang cermin teringat Hanani Mohamad Arif yg suke ltak jam kt ats cermin tu. tyme lgkah msuk musolla tu, hanya Allah yg thu ap perasaan aku. sgt rinduu wei. trus sebak. ktorg pun trus solat sbb tkut jemaah hbis. lpas hbis, salamsalam dorg, diorg blik bilik study. ak? ak stay kt situ kjap. g dpan musolla, duk sorg. igt msemse lalu. ngiss, mstila ak ngis. bak kate Siti Hawa Ajiyan "mesti sara igt musolla kn. sbab kt musolla kn kte slalu pergi, selalu bersame dgn semua org." btul ap yg ko ckp 2 hawa. ak rindu sgt wktu tuh. wktu kte solat jemaah ramairamai. waktu kte dgr tazkirah, waktu kte kne lecture dgn mpa, bkp n warden. hmm, insyaallah ak xkan lupe smua tuh. hbis buat 'somethng' kt musolla, ak blek blik study. tgok f4 rmai yg da trun sbab program utk ush fauziah star pkul 1:45. dorg smua dgn buku SMA msing2 mghafal. ak xsmpai hati nk kcau so biarkan dorg hafal. Farah yg da tdo, ak kjutkan. tp, dgil xnk bgun. Aisyah yg da mcm nk give up ak kasi smgt. "Ecah, kau bole mumtaz punye.."  Ika trus menghafal. Mardhiah g jumpe ummi dye. ak g kt
aku dan SyaFa D'ZaRa
 Faiqah, tgok ap yg die hfal. kcau sket. sabar je la. dorg da byk buat lgu utk sng hafal. macammacam la dorg ni. ak, trus tengok ap yg dorg semua buat dgn harapan terubat skit rindu. dorg tnye psal kisas, ak jwab. tp, ak xsuke dorg ckap budak pndai je msuk kisas. sbab bg ak, ak pun sme. biase mcm dorg. kt mnemne bole berjaye dan jd pndai. bukan kt kisas je, faham kawan?? korg pun bole buat jgak, ak tahu. cipta rekod mcam yg kte da buat utk PMR thun lpas. hawa oh hawa, ad ke ptut dye ckap dye n kawankawan yg tinggal ni cume sisa sisa je. xptut hawa. korg smua ttap sbhgian dr kitorg. korg ttap bole tunaikan harapan ustaz n ustazah. 'xde kelas, mumtaz semua'. hihii.. pnye la lme tggu, program ustazah tu strt pkul 2:45. ktorg msuk DM and ad sdikit briefing dr kak timah. dorg nk buat surprise utk ustazah. ruperupenye ni semua cadangan ustazah asiah n ustazah najah. rindu warden jgak. da pkul 3 ustazah fauziah xsmpai lg. ak da rsau nk blik cmne, sbab tkut hujan. xpe, ak tunggu dan mjlis start. pndg lua da mule nk gelap. jam da pkul 3:45. xbole jd, ak kne balik jgk. tp cm xbest sbab blik mcm tu je. lpas dpt snap 1 gmbr dgn SyaFa D'ZaRa'
 ak pun decide xjd nk tidur kt situ. lgpun xde bwk ape ape pun. mmg ak da lme teringin nk tidur situh, tp keadaan xmengizinkan la. okey. sbelum balik, ak smpat jmpe Siti Nuratiqah skjp. salam n senyum. xd kate kate yg trkluar. sori, ye kak! pastu dpat satu belon yg banyak tulisan. yg pling suke ayat ni, "tak semua bende yg kite sayang kite akan miliki, tak semua yang kite benci xkan jadi milik kite". sorry again.dorg pun iring ak smpai pgar sekolah. pelukpeluk n salam, ak terpakse jalan sbab hujan da renyai. berat sgt kaki wktu tu. tp, ak kne terima hakikat yg ak bukan lg pelajar sekolah tu.. smpai je bus stop, trus hujan lebat. lebatnye hujan tu turun, lebat jugak lah air mate ak turun. selamat tinggal SAMT KKB. ad mse kte jmpe lg.



ad satu insiden yg da hlgkan mood sdeh ak ni. tyme dlam ktm, ak naik koc wanita. tp ad la beberape lelaki yg xreti nak membaca, kod. main msuk je n buat muke xbersalah. klau mcam atuk atau pak cik yg da tua xd la kisah sgt. *sbnrnye kisah jgak. tp, yg berkapelkapel ni. susah sgt ke nk berpisah kjap. klau susah sgt naik la tren biase smesme. ni, menyusahkan org lain. da la buat maksiat dlam tuh. ape lah nak jd. smoga Allah beri hidayah kt mereka ni..





p/s ; Aspurie da lawa. kolah da cat baru. byk kemudahan. aspura pun da cat warne kuning kijau tua. mcm pengawas. hihi. sekolah pun makin maju. alhamdulillah, smoga SAMTKKB terus unggul.
Happy Birthday, Ustazah!

SAMTKKB

another one from me to you!

Format 1
Format 2
Pengenalan
Rumusan

Blaja rajinrajin, yea!

Monday, October 24, 2011

perlu ke kte "dihormati"..??

hormat?? hormat tu subjektif. lain org, lain pendapat. termasuk ak. taktahu kenape tbe2 nk ckap psal bnde ni.. mngkin diberi hidayah, kodd? xpe, kte truskan ea...

smua org nk rse dihormati, tp... semua org kne mghormati dulu..!! jgn asyik gne ayat ni je, "yang muda tu kne lah hormat yg tua!".. ewahewah!! banyak cantik. setahu siti sarah binti noor alshurdin, islam mngajar kte mghormati smua org... xkesah la muda atau tua, kan?? so,jgn diperdengarkan lg ayat tu kt tlinga ini.. anyway, mmg smua org nk dihormati, tp siapalah kte utk terlalu dihormati.. semua org sme, semua org sme d sisi allah.. yg mmbezakan kte hnyelah keimanan dan ketakwaan msingmasing.. only Allah knows whose the best! remember tht! pelik dgn ragam mnusia ni. kdg2 mereka *including SARAH rse diri 2 mulia sgt.. skit2 kne hormat.. yes, la syakka wa la raiba, kte xmmpu lari dr mmbuat kesilapan.. tp, tp, tp wahai insan yg beriman.! belajarlah untuk menerima kkurgn diri, bljar menyedari kte semua ni hina, hina d mata Allah.

insyaallah, bersaksikan jam yg mnunjukkan pkul 12:47 pagi ni, ak nk ckp yg ak akn cube utk bersedehana.. xperlu d snjung sanjung melainkan ak adlah yg terbaikk, ceh! xkan dpt jd yg terbaik pnye, sbab yg terbaik ada di atas sana,,, belajarlah terima kekurangan org lain jgak, berebutlah mencari pahala, berebutlah mnghindari dosa.. insyaallah Allah akan sentiasa memerhatimu di setiap ape yg kamu lakukan.. 


p/s : just some advice from me to you, her, him, them and also ME...
beware of anything that you want to do,
think and make a good decision,
take a good care of your 'iman',
do all your work with full-hearted,
pray for the best,
insyaallah, you, she, he, they as well as me!
WE WILL BE A TRUTH MUKMIN!
Aminn~

Saturday, October 22, 2011

jawatan,!??

kucing berkerjaya
ape bnde tu ea? perghh!!*buatbuat xpham pulak. hmm,, kadangkadang hairan dgn org yg nk sgt kt jawatan nih. mampu ke x nk pikul semua amanah 2? ak pn xd la ckap ak baik sgt. tp,,, xpe lah. xperlu truskan ap yg ak nk ckp. klau kt skola lme dulu bole la nk keja jwtn 2, jwtn nih. sbab dlu amanahnye xbrape nk besar. tp kt skola baru ni lain. amanah ttap amanah. susah sbnrnye. kadangkadang tersepit antara 'amanah' dan 'sahabat'.

aku admin mmg klau kte da ad kuasa*jawatan, kte sng nk tgur org, sng nk bwk org. tp, igt whai kaliankalian..! ad cara caranye. xbole main tibai je. nnti susah org nk terima. dalam n spnjg jd pemimpin ni, igtlah*supposely for me "jgn pernah berubah perangai. berubah sikap boleh" yeah! itu prinsip ak. insyaallah ak akn pgg sekuatkuatnye ape yg ak da ckap.  maksud ak, klau nk berubah sikap 2 contohnye, dulu slalu trun lmbat ble rse diri da ad amanah bsar, cube trun awl. disiplin dgn wktu, hrgai wktu, it's okay klau mcm tuh. yg ak mksudkan perangai 2 ble dulu boleh ngam dgn smua org, tp ble da ad jwtn trtntu, asyik nk brkepit dlm komuniti yg sme je, asyik nk lepak kt satu tmpat je, da jrg duduk dorm, jrg nk bermesra mcm kawan suatu mse dulu, hm.... contoh lain klau dulu agk *gilegile* trus automatik jd nerd. see! sgt sedih klau smua tu trjadi. "Ya, Allah! andai ak trmasuk dlam golongan itu, tolong kluarkan ak. "

sye thu sye bkan perfect! yeah. sye thu sgtsgt smua tuh. perlu ulang ke? okay. ak ulang. ak xperfect, ak xperfect, ak xperfect. siape lah ak utk tgur n ckp kt dia. kdg rse mual atau mnympah ble seseorg tu tbe2 jd baik,, ish! slalu istighfar. pujukhati sndiri agr jgn cpat melatah dlm mnilai org. tp... sye jge mnusia, xdpt lari dr smua tuh. kdg2 trjahat jgk ble kite lihat seseorg tu rpat dgn seseorg. mksudnye persepsi org lain. maybe ad yg bole terime. tp ad jgk yg brprasgke lain. ad yg igt seseorg tu ad niat lain. hm.. ssah klau mcm ni. ap yg dia buat baik, smua org perlu nmpak. hm. btul ckap ustzah aina. skrg ni nk plih pmimpin, ble tgok dia pndai berkata-kata, bile dia byk ilmu, ble dia hfal byk hadith n ayat quran je, trus ambik. mgkin ad org yg lbih layak cume sdikit gugup atau mlu utk ckp d hdpan. xpe. smua tu da tkdir Allah. nk xnk kne terima. smua org ad klemahan. ayat tu slalu jd pemujuk hati. insyaallah, kte hnye mmpu berdoa agr ak, dia dan mereka ikhlas dlm ape2 yg dlakukan dn agr trus istiqamah.

please, please! tolong jadi diri kte yg sbnar. xperlu berpura-pura utk rpat dgn org. xperlu nk berpura-pura boleh terima smua org. okay. just show off the real you. the kind of you. the truth of you. remember, you fake yourself, you fake your identity but you wish for the truth cooperation from your colleague, you hope for the real acceptance.. i always, always and always pray the best for your future. and if you be a leader one day, we will learn to accept your weakness. ouh.. i'm speechless.. no more word comes out from my mouth. just wishing the best for you ya!

p/s: a quote : "show some respect to them, then they will respect you"