Ya Allah, tiada sesiapa yang dapat mmberi kebahagiaan selain Engkau dan tiada sesiapa yang dapat menghilangkan kesedihan melainkan Engkau.. Sesungguhnya wanita ialah perhiasan dunia. Dan secantik-cantik perhiasan ialah WANITA SOLEHAH. Semulia-mulia kamu disisi Allah ialah mereka yang BERTAQWA.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang bersabar.. Kasih Sayang Allah mendahului kemurkaannya.. senyum itu sedekah. mungkin apa yg kita anggap buruk itu, adalah baik bagi kita. dan mungkin ap yg kita anggap baik itu, adalah buruk bagi kita.

hope to be like this ,

forewords

Bercerita tak semestinya suka dan duka. Pengalaman tak semestinya manis dan pahit. Saling berkongsi tiada salahnya apatah lagi untuk menasihati..





Sunday, August 28, 2011

Marah o Marah!

salam alaikum.
hari ak nk cte skit psal marah. hm,nk kongsi pndpat.mklum r, lain org lain pndgnnye, kan??
stahu ak, smua org xsuke dimarahi, kan?? setahu ak la. xthu la klau ak xthu. hm, smua org pn xske nk marah2. tp knp stil ad org yg marah2 dan kne mara?? persoalan yg tiada jwpan. *ceh! mcm lirik lgu pulak.. (;


slalunye klau org yg cpat mara ni,kte glarkan dia 'panas baran'. ad jgk yg glarkan, singa dn seumpama dgnnye. ak ni nk kte xprnah marah, tipu la kan. tp sabar tu, insyaallah msih ad la. lg best klau pndam sorg2. at least diri sndiri je yg simpan marah2 tu kt dlm hati. bkn la mksud ak simpan dlm hati tu baik, sbab lme2 bole ad pnykit lain. TIDAK SAMA SEKALI!! mksud ak klau lpaskan mara tu kt org lain, hati kte ad msalah, hati org yg kne marah pun ad msalah nnti. kn ssah klau dia xnk maafkan. hm, smpena Ramadhan ni, kn SYAITAN diikat, cme nfsu yg mgawal diri kte. ksimpulannye adkah org yg msih suke marah2 dlm bulan Ramadhan ni seorang yg mmg suke nk marah2? tepuk dada tanya iman,kay.

bagi ak la kan, marah ni sbnarnye bole dikawal.bginda Nabi Muhammad pun ssah sgt nk marah. tp mmg la jauh nkdibandingkan kte dgn nabi. cme nabi ad bg tips2 yg bergune utk kte klau nk lawan marah kte tuh. antrenye, duduk klau wktu marah tu kte tgh berdiri, baring, n klau xbole jgakpergi ambik wudhu'. xpun istighfar byk2. so, gne kan la p yg nabi da ajr. xpun mengadu kt ALLAH. sbb allah je yg faham situasi kte wktu tu, kan? nangis la mntak Allah hilangkan rse marah 2. semua org ad cara2 trtntu utk dia lpaskan mara dia. yg pling dahsyat smpai emo gle kt org lain, wlaupun org tu xtrlibat pun dgn ap yg kte marah. ish2. cara ni xptut lgsung. ad jgak yg tidur klau dia tgh marah sbab anggapan dia, lpas dia bgun dia akn terlupe ap yg dia mara. ad jgak yg suke mkan coklat sbb mngyangkan. bgus gk, dr mara2 baik makan. hee. dn ad jgk yg klau dia mara, dia akn ngis, mgkin dia thu k;lau dia xtahan mara dia dgn mngis dia akn buat prkare yg xdjgke. cth ; mncarut, bling brg. hm, agk2 korg dlm golongan mne,,?? rsenye yg pertame tu da reject awl2. xelok. yg lain2 bole d pertmbgkan, kodd!

MARAH vs MENEGUR.
Ad beza menegur dan marah. marah dgn mngur dan mngur dgn marah lain. bg ak la. hm, msti pning kn klau bce ap yg ak tulis ni. haa, bia ak explain la. first, 'Marah dengan Menegur' . mksudnye klau kte marah dgn ssorg 2, kte tgur dye. tp tgur scre baik2 la. xprlu em02 sgt. try pujuk org 2 elok2, ckap lmbut2, baik. bia kte je rse yg kte tgh marah kwan kte, tp kawan kte 2 rse mcm dia 2 tgh d nsihati. bgus x? yg kedua plak 'Menegur Dengan Marah'. ni xbaik skit. mksudnye klau kte nk tgur ssorg tu buat salah, kte marah2 dia. sure, konfem. dye lg mnympah dgn kte. prcye la. terutamanya seorg pemimpin, dai'e. semua org adlah pemimpin, dan semua org adlah da'ie, kan? so ambik2 la pengajaran. klau nk tgur2, xperlu nk marah2 xperlu nk tengking2. xkan msuk ap yg kte smpaikan tu. lg2 klau kte ni jelas d mata org seorg yg sgt alim n baik. ble kte marah, smua org lg xske. msti dorg nk kte yg dorg knal. hm, ape2 pun slamat mju jye. igt! Allah sentiasa brsme dgn org yg SABAR. siapalah kte utk memarah2 org, sbab mgkin mak dia pn xprnah marah dye seteruk yg kte marah kt dia. so, buka minda buka hati, lapangkan dada.

والله اعلم


"Marah itu MUDAH,Sabar itu INDAH"


p/s ; petikan dari mutiara kata SOLUSI ediksi ke.....?

Saturday, August 27, 2011

seperti yg dijanjikan,,


special for student 4 Arif & 4 Bestari SAMTKKB ; 
PiLiHaN PeRtaMa,! 
klau xdpat, cbe yg ni plak ; 

p/s : terima kasih byk2 kt ak tw! blnje mkn pun ak xkesa((:

Friday, August 26, 2011

memaaf dan melupakan

i'm sorry for what i've done..
sblum ap2, sori sbab lme x update. sgt bz sjak 2mnjak ni. spnjg ak xupdate blog ni, byk sgt bnde yg brlku. time ramadhan ni pn sme. mngkin ujian. kesian kawan ak jgk. wlaupn bnde ni da hmpir settle, err da settle kodd? ak ttap nk ulas skit sbgai pgjrn kt org lain..

memaaf dan melupakan, perkara yg berbeza kan?? ejaan pn xsme, apetah lg mksudnye..
mmg sng smua org buat salah, mmg sng jgak utk smua org mntak  maaf, tp xsmudah itu utk ssorg mlupakan ap yg da prnh trjdi kt diri dia. xyah ckap org lain. ak pn trlalu byk rse bnde nih.

ad jgak yg ble da buat slah xnk mntk maaf. tp, bile da nk dkt PMR, SPM n exam, raye, nk pndh, n ad sbab2 trtntu bru nk mntk maaf smua kslahan tu. 2 xperlu klau dorg *ak pn sme, ok! btul2 tw yg dorg buat slah. stgh org mmg cpat utk memaafkan org lain, n sstgh org ambik mse utk mmaafkan org lain. tp, 2 smua xbole d'push'., tkot xikhlas, cme lhir dr kate2, hkiktnye hati...???? hm, yg jd masalah plak, ble kte diam xbg rspon yg kte da maafkan ke blum, ad yg ckap "ko ni. nabi pn ampunkan umat.." YESS!! thats rite. mmg nabi memaafkan dn sgt pemaaf. tp nabi adlah nbi. mksum. mnusia biase bole memaafkan jgk, tp ambik mse la, mmg hkikatnye kite smua jauh beza dr nbi. knp bile isu maaf, perlu dikaitkan dgn bgnda. tp isu mngur, marah, makan, n lain2 x pulak. kte semua mnusia. xd sape pun lah yg perfect. yg xd prasaan ble org buat slah kt dia. bezanya sama ad cpat atau lmbt utk memaafkan. 1 more, klau nk mntk maaf make sure ikhlas, tkut2 xd ksan kt hti org yg kte buat salah..sori ter'emo' skit


klau da maafkan, bkn sng nk lpekan. lg2 klau bnde tu kte x slah, kire mcm d tuduh la. kdg prkare kcik pn bole guriskan hati. melupakan, melupakn, melupakan?? sgt berat sbnrnye. smua org akn ad pnglman psal mlupakan kslahan org. dlam islam, x elok bermusuhan, xelok jgk mnyimpn dndam. nnti ad pnykit hati. tp, biarlah xmlupakan skdar pngjaran dan dorongan agr xbuat lg. jgn smpai smpan ap2 yg xptut dlm hati. ssah nk blaja, nk ngafl, nak trima ilmu, nk dgr ckap org n byk lg la yg ssah nnti. insyaallah, bile 1 mse hti kte btul2 tng, ksalahan org lain akn aut0matik hilg, dn kkurgn diri yg jlas nmpk. so, xprlu nk di'push2'.. biarkan yg trjdi 2 flow dgn sndiri, sbab bnde tu akn hilg jgk. ..