Ya Allah, tiada sesiapa yang dapat mmberi kebahagiaan selain Engkau dan tiada sesiapa yang dapat menghilangkan kesedihan melainkan Engkau.. Sesungguhnya wanita ialah perhiasan dunia. Dan secantik-cantik perhiasan ialah WANITA SOLEHAH. Semulia-mulia kamu disisi Allah ialah mereka yang BERTAQWA.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang bersabar.. Kasih Sayang Allah mendahului kemurkaannya.. senyum itu sedekah. mungkin apa yg kita anggap buruk itu, adalah baik bagi kita. dan mungkin ap yg kita anggap baik itu, adalah buruk bagi kita.

hope to be like this ,

forewords

Bercerita tak semestinya suka dan duka. Pengalaman tak semestinya manis dan pahit. Saling berkongsi tiada salahnya apatah lagi untuk menasihati..





Tuesday, June 5, 2012

nerd

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum,

thanks god for giving me another chance to write this post. next, selawat upon Prophet Muhammad cause his sacrifice and his determination, now, I am Siti Sarah. not Selena Gomez, not Kelly Clarkson. Alhamdulillah.InsyaAllah, hari ini ak nak bercerita sedikit ttg perkataan 'nerd'. kadangkadang org pggil nerd ni sbgai skema. means, seseorg yg kolot. yg teliti semua benda. yang ikut peraturan sgt. sng citer mmg baik lah. alah, mcm org ckp, pijak semut pun xmati. apa kaitan nerd ni dgn ak? 

okay. my first thought bout nerd is?

ouh no.nerd gle bdk tuh. ntah papentah. skema sgt la. *sambil gelakgelak.

antara apa yg saya bole ckp org tu nerd mcm turun makan awal kt DM, bawak beg sekolah besarbesar, tudung labuh gile, pakai kasut yg stripe tuh, pkai serkup putih, dalam baldi bysangat barang*kire macam xde bakul kecik tuh. banyak lagi lah. bg aku, klau dok asrama tuh, budakbudak skema dan nerd nih mcm asyik kena bahan je. semua org berebut nk jd otai. nk potong tudung, nak kasut yg high cut, nak serkup hitam, beg xboleh isi penuhpenuh nnti beg kembung, and so on. tp, TU DULU LAH! SEKARANG DAH LAIN. saya dah ada prinsip baru. being nerd can change your life. grrr. but dont too nerd. hee~ :p

baru ak sedar yg skema tu boleh bawa kejayaan. igt lg ustazah skolah lme prnh ckp "cuba awk tgok, pelajar2 yang dapat 9A tuh, mereka berjaya sebab mereka tu skema. ikut peraturan. awak2 yg 8A tuh, kurg skema sikit lah kot." serus, wktu tu ak dduk dgn mmber SD. ktorg gelak2 sebab dlm mmber ak n nani je yg dpt straight.diorg ckp mmg btul lah bdak2 9A tuh skema. tp, aku........... stop gelak, okeh. sejak dr tuh baru thu. actually,being a nerd person can make ur life more discipline and systematic. bkn nak mnunjuk atau apa. contoh yg diberi tu lah yg telah bukak mata aku untuk pandang positif trhdp org yg nerd nih.

Okeh. Sekarang aku sedar. Bila dah agak matang nih baru la sedar. Yg sbnrnye, dalam Islam pun mnggalakkan kita skema. Mksdnye ikut segala peraturan yang telah Allah tetapkan. Seorang muslim perlu nerd sbb dia perlu ikut peraturan. Dia perlu teliti dlm sesuatu perkara yang dilakukannya. Contohnya, dalam bab aurat, kte kena ikut skema yg telahh ditetapkan. Tang mana kena ttup, tang mana bole bukak. See, Islam itu syumul. Kalau dulu malu nak pakai tudung labuhlabuh. Takt org ejek nerd. Tp, skrg tdung labuh tu lah yg buatkan kita kaum hawa ni rasa lebih selamat. Kan2? And 1 lg kes adalah berkaitan IC ak. Mcm nih, mggu lepas, ak g bank nk buat kad bank. Akk yg kt kaunter tu pun mntk la IC ak sbb dye nk detect ap ntah. Skali akk tu ckp, IC adik xbole baca la. Dah byk kali try. So, trpksa renew IC. Hah, kn dh jd msaalah. Mama ckp, knp xpkai sarung plstik yg utk IC tuh. Dn, ak diam. Bru trigt dulu, ak rse pkai sarung IC tu mcm nerd. N pkai purse yg byk tmpt kad2 tu nerd. So, ak xpkai pun sarung IC n pkai purse yg zip2, yg nmok mcm lbih moden sikit. At last, ap yg jd. Ak jugak yg dpt susah. Now, br ak fham knp pnting sarung utk IC tuh. Ia utk elakkan cip kt IC tu trcalar. Tu yg smpai jd xbole detect tuh. Haha. Kan dh kena.mso, now. Stop thinking nerd is #%&§$@. Cause one day, u akn tgok apakan pntingnye nerd itu. Jadi, dh jelas yg Islam pun suruh kte jd mukmin dan muslim yg nerd dan profesional. So, kita lah yg kena jadi tuh. (;

# selit sikit dekat kawankawan yg pergi Sabah tu. Pergi elok2 ye. Jgn lupa saya di sini. Ole ole msti kena ada. Jaga dirielok2 kt sne. Utk my adik2 SD, kak long rindu sgt dgn korgg. Sayang korg kerana Allah. InsyaAllah, ada rzeki saya dtg SAMT KKB yg dirindui itu. Ingat, walaupun kite xboleh mcm dulu, xboleh makan ramai2, xbole solat jemaah 1 saf, xbole study ramai2, xbole tidur ramai2, xbole nk gurau dan merajuk, xbole nak ada org yg pjuk macam dulu, kita tetap SAHABAT, malah macam ADIK BERADIK dah pun. Jadi, doakan SITI SARAH, merangkap Kak Long korg ni, kuat dan tabah walaupun sorang2. Korg xpayah risaumsbb korg msih ad SD kt sisi. Korg bole selalu jumpa Adiez. Bdak Bt 38 pun ada 4 org SD lg. Korg msti bole punyaa. So, belajar rajin rajin. Igt ap yg ak dh prnah bebel kt korg dulu. Jgn malas2 jgn asyik gaduh2, nnti ak ssah hati. Kita berjaya sama2, lpas tu baru bole truskan angan2 kita dulu tuh. Hehe. Uhibbukunna fillah. <3

No comments: