Ya Allah, tiada sesiapa yang dapat mmberi kebahagiaan selain Engkau dan tiada sesiapa yang dapat menghilangkan kesedihan melainkan Engkau.. Sesungguhnya wanita ialah perhiasan dunia. Dan secantik-cantik perhiasan ialah WANITA SOLEHAH. Semulia-mulia kamu disisi Allah ialah mereka yang BERTAQWA.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang bersabar.. Kasih Sayang Allah mendahului kemurkaannya.. senyum itu sedekah. mungkin apa yg kita anggap buruk itu, adalah baik bagi kita. dan mungkin ap yg kita anggap baik itu, adalah buruk bagi kita.

hope to be like this ,
Emo-Site.Com - All about emo boys and emo girls, emo love, emo hair and emo clothes Emo-Site.Com - All about emo boys and emo girls, emo love, emo hair and emo clothes Emo-Site.Com - All about emo boys and emo girls, emo love, emo hair and emo clothes

forewords

Bercerita tak semestinya suka dan duka. Pengalaman tak semestinya manis dan pahit. Saling berkongsi tiada salahnya apatah lagi untuk menasihati..





Showing posts with label diri sendiri. Show all posts
Showing posts with label diri sendiri. Show all posts

Friday, May 25, 2012

redha

running away from the problems.... :'(
"Hidup ini indah bagi siapa yang tahu menghargainya"

Assalamualaikum,
betul ke kalau kita rasa kita ni jahat, maknanye, Allah memang nak sedarkan kita? sejak kebelakangan ni, ak selalu rase yang ak ni jahat sgt. jahat dgn diri sendiri, dengan orang lain. bila difikirkan, memang ak sgt jahat. ak xjaga perasaan mereka, ak cakap sedap mulut je, ak pentingkan diri. thats why ak jd mcm nih, xteguh, mudah rapuh, tiada yg btul2 support. kdg2 fikir mcm mne atau bile lah bnde ni nk hilang. bile dh tgh buntu sgt, rase nk lari jauh2 dr situ. lucutkan apaapa jawatan atau beban yg ad kat bahu ni. betul, kadang-kadang memang xdinafikn, selalu sedih bila tengok orang lain bahagia walaupun hakikatnya mereka juga ada masalah. sedih sebab mereka ada yg menyokong sesama sendiri. sedih bila rasanya orang xpernah nak faham. masalah kt dalam ni, jgn ckap lah. mmg banyak sgt. xtahu la knp hati ni mcm nih. mesti ad yg trkurg. tu lah yg smpai effect semua bnda. haihh. apsal jd mcm nih?? serius, dh lme sbnrnye nk ngis. tp xlepas2. kt rumah ni lah nk lepaskan smuanya. take a time, muhasabbah blik diri. betulkan apa yg trkurg.

benda yang berlaku xsemudah yang disangka. hanya berkata tidak mencukupi. jadi, kau kena kuat sarah! be strong as the 'cheesedale'! *pujuk dan support diri sendiri. kadangkadang benda yang berlaku kita xpernah mintak dan xpernah jangka pun. namun yang di Atas sana lebih mengetahui. aku pun nak jadi seperti mereka. ada tempat utk meluah, utk diingatkan, utk di'support'. tp, ak rse rmai yg lupa bahawa yg di Atas tuh sudah ckup sempurna utk jadi pendengar yg setia, utk mnjadi pengingat di kala terlalai, mnjadi pemberi jawapan dn ptunjuk yg terbaik. di sana ak belajar banyak sgt benda. belajar pujuk hati sendiri, di saat hati perlukan pujukan itu. xseperti di sekolah lama, ada org yg sudi melayan hati itu. mmg senang nk ckap "sabarlah. kau tentu kuat. masalah tu semua yang mematangkan kita" tp, hakikatnya bila dh lalui sndiri bru thu, besarnya makna kata2 itu.

kpd kawankawan , aku tahu korg tabah utk hadapi semua nih. terima kasih. bila kenangkan kisah n suka duka yang korang lalui, aku terasa kuat kerna ada yg lebih susah dr aku. terima kasih banyak2 sebab sedarkan aku. aku sentiasa doakan korg lebih bahagia dan tenang di tempat baru. ak kt sini xkan lupakan korg. AS dan Nizae. <3 kena kental. jgn jd mcm aku, cpat rapuh. ak thu korg bole. aku tahu korg bole. aku tahu korg bole. kalau ak down, ak mesti akan igt korg. harap2 ak bole kuat balik. AS, thnks sbb ksi ak ambik gmbar kt loker kau tuh. setiap mlm ak tgok. hee~ jgn lupa ak, okeh!

"Mengapa harus kita rasa kecewa
Sedangkan Tuhan lebih mengetahui
Apa yang terbaik untuk makhluk-Nya
Bukan ditakdir untuk menyiksa

Biarpun nikmat terasa berjauhan
Namun jiwa bagaikan tiada sempadan
Itu yang terbaik bagi setiap insan 
Saling memahami
Redha dengan kehendak Ilahi"

-Redha by SMJ

Saturday, April 28, 2012

Makanan buat telinga kita...



I was a foolish little child
Crazy things I used to do
And all the pain I put you through
Mama now I'm here for you


For all the times I made you cry
The days I told you lies
Now it's time for you to rise
For all the things you sacrificed

Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you
Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you


Mom I'm all grown up now
I'ts a brand new day
I'd like to put a smile on your face everyday


Mom I'm all grown up now
And it's not too late
I'd like to put a smile on your face everyday


You know you are the number one for me
You know you are the number one for me
You know you are the number one for me
Oh oh
number one for me


Now I finally understand
That  famous  line
About the day I'd face in time
Coz now I have a child of mine


Even though I was so bad
I've learnt so much from you
Now I'm trying to do it too
Love my kids the way you do


Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you
Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you


Mom I'm all grown up now
I'ts a brand new day
I'd like to put a smile on your face everyday


Mom I'm all grown up now
And it's not too late
I'd like to put a smile on your face everyday


You know you are the number one for me
You know you are the number one for me
You know you are the number one for me
Oh oh
number one for me


There is no one in this world
That can take your place
Oooh I'm sorry for ever taken you for granted


I will use every chance I get
To make you smile
Whenever I'm around you


Now I will to try to love you
Like you love me
Only God knows how much you mean to me


Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you
Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you


Mom I'm all grown up now
I'ts a brand new day
I'd like to put a smile on your face everyday


Mom I'm all grown up now
And it's not too late
I'd like to put a smile on your face everyday

The number one for me
The number one for me
The number one for me
Oh oh
number one for me

Tuesday, January 24, 2012

Muhasabah

Dijentik Halus,

Seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w. dalam keadaan berlumuran
darah. Melihat keadaanya demikian, Rasulullah bertanyakan puncanya. Rupanya
disebabkan terlalu asyik memandang seorang wanita lalu di hadapan, dia
terlanggar tembok di depannya. Akibatnya, itulah dia pulang dalam keadaan
berlumuran darah.
     Rasulullah s.a.w. kemudian bersabda, maksudnya : "Jika Allah menghendaki
kebaikan pada hambanya, maka Dia menyegerakan hukuman baginya di dunia."
     Rupa-rupanya jika Allah sayangkan hambanya, disegerakan baginya hukuman
di dunia lagi. Bersyukurlah andai sekali-sekala azab Allah disegerakan. Bukan
semata-mata menghukum sebaliknya sekadar menyucikan dosanya dan
hukuman berupa peringatan itu sekadar menjentik secara halus.
     Bersyukurlah andai dalam mengingatkan insan-insan lain melalui apa-apa
medium dakwah, kita juga diingatkan Allah. Itu tanda Allah sayangkan kita, sayang
nak biarkan kita alpa dan lupa terhadap-Nya.
     Pejam mata seketika, rasailah kasih sayang Allah yang tidak bertepi. Senyumlah.
Kemudian kerahlah hati, lisan, dan seluruh anggota badanmu agar membalas
kasih sayang-Nya dengan ketaatan.


*credit to SOLUSI isu 40 (;

Sunday, January 22, 2012

hari hari mendatang...

bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum,
sihat? hee. xde keje tnye .  hmm. alhamdulillah, hari ni msih lg dpt  mnghirup udara dn mnruskan hidup. sebelum tu maaf kalau entry2 sbelum ni ada mengguriskan hati mana2 pihak. maaf, tiada niat ape2 pun. hmmm. okeh. ready utk berceloteh sedikit.

terima kasih buat sahabat Fatini Ismadi, yg sering mnjdi kkuatn diri ini di saat ak hmpir rebah. insyaAllah kte sme2 berubah dn kau kne bmbing ak,oke? sedikit sebanyak, dlm bulan 1 nih, ak dah belajar macamacam yg xpernah ak sngka ak akn belajar. belajar mnjaga hati org lain, belajar mmbina kkuatn diri. ye, ak mengaku aku xkuat dan xsetabah mana. tp, sdikit demi sdikit aku percaya yang di Atas tu, selalu bersama aku ketika ak susah dn senang. semua dh mnjadi 1 aturan yg sgt indah dan tersusun. cuma mnusia kadangkadang buta mata, buta hati dan pling dhsyt buta mata hati utk melihat segalanya. mungkin smua ni ad jgk brpunca dr ktlnjuran diri sendiri. selama ni hanya melihat, xsgka kini merasainya sendiri.. alangkah jika mereka dpt merasai ap yg ak rasakn skrg. sungguh. mulanya ak rse trbeban dgn semua nih. ak byk tggungjawab yg perlu dipikul. tggungjwab sbgai hmba, anak, pelajar dan byk lagi. kadangkadang hati xmampu nk pndam semua sorgsorg dan sekali lagi ak ptut bersyukur sbb dikurniakan sahabat yg sering di sisi aku. mungkin ni salah satu cara Allah nk btulkan kesilapan aku,. kesilapan yg ak anggap sahabat bru d kisas tiada hebat bndingannya dgn shabat d sekolah lme. mgkin thun lpas ak blum bnar2 mngenali mreka dan ak trus mmperkatakan bgitu. trnyata aturan allah sgtlah indah. ak bru disedarkan dgn kemanisan ukhuwah itu. sungguh, aku cemburu melihat ada yg sudh mesra sesame sndiridn ak tdk sperti itu. mmg ak yg slah krna tidk mmpercyai mreka dulu.   tp,jauh d sudut hati aku, aku sdah mula syg mereka. syg mereka kerana Allah.dulu, aku tdk mngerti apkah erti  atau tjuan akk2 mnyuruh kmi brkenalan hbis hbisan dgn batch ak, skli lg ak buat ksilapan. aku mnganggp itu stu bnda yg kecil. dn sekali lg Allah sdarkan ak apakah tjuan kakak2 itu sbnrnye. alhamdulillah. nk mnyesal pun xde guna. ad yg tidak mngenali aku dn ad yg tdk mmpu mmberikan sesuatu yg ak prlukan. salah aku, kan? dulu apabila ada org yg mahu memberi dan membimbing aku tidak mghargai dgn sebaiknya. sekadar ambil yg pnting tnpa mndalaminya. kini, Allah btulkan aku juga. jujur. menyesal sangt. thun ni , ak yg perlu mmbimbing org wlaupun ak blum pnuh2 d bimbing. sbb tu ak msih perlukan sahabat utk mmperbetulkan ak. tak guna menyalahkan org, sbb mmg aku sendiri yg memulakan kesalahn itu. mereka mengata kerana aku mmg blum ckup smpurna kerna aku mmg byk kkurgn. ditolak tkut dikatakan menolak tkdir dn pntigkan diri. menerima bererti aku memikul sesuatu yg berat. kadangkadang bila difikirkan, serius aku merendah diri dr org lain yg mmg jelas penuh dgn kelayakan. tinngi ilmu agama, tinggi semangat utk mneruskan tarbiyah. sekali lg aku mengaku, aku bukan dr kalangan org yg baik2 dahulu. bukan mahu mengaibkan diri, tetapi mmg terlalu byk kesalahan. dulu susah nak syg kisas, skrg sdg mncuba sbb aku kena utk syg kisas agr mereka d bwh aku bole syg kisas jgk. jeles tgok smgt mereka yg brkobar2 utk truskan trbiyah kt sna. sdgkan aku, msih tercari2 kekuatn utk mmbaiki diri dhulu. aku x aspek aku boleh trus jadi baik gilagila tp aku akan cuba, oke! oke?
menangisi..
kepada mereka yang terbaca post kali ini, mintak maaf kalau anda rase saya benar2 tidak layak. sesungguhnya saya tahu saya mmg tak layak. cuma 1, tolong doakan saya ikhlas dlm tnggungjawab ini dan agr saya dpt mengubah diri saye.doakan jga agr sye kuat dan tabah. klau bukan utksaya pun xpe,yg pnting utk kisas. sye tahu anda sgt menyayangi kisas. mungkin saya xsebaik mereka yg trdahulu, tp.... saya hanya mengharapkan anda redha dgn ap yg tlh diaturkan kerana saya tdk prnah meminta utk ini. mungkin, maaf. memang saya banyak kelemahan. saya xmampu nak dengar atau baca atau lihat reaksi yg negatif trhadapsaya, tp, saya kena hadapi semua tuh. insyaAllah. saya tahu, Allah akn sntiasa bimbing sye klau sye tersasar. sekali lagi. maafkan saye.......


*saya xmampu sorangsorang dan saya tahu ini tanggungjawab kita semua...

Friday, January 20, 2012

kata hati..

bismillahirrahmanirrahim...

tangan nih laju nak tekan, tapi hati ni berat utk luahkan.
kenapa org susah nak memahami bile ssuatu tu bkn kehendak kte??
*xpe, mungkin kte pun kdg2 ssah nk memahami org. balasan lah ni.

hati oh hati. sabar ye.! xsgke thun lpas, trikh yg hmpir sme dgn wktu nih, ak nges truk sbab ad mslh kt skolah lme n sbb ak kne pndh dr skolah tuh. tp, utk thun ni, sme jgk. bezanye punca knp ak nges teruk. mungkin dlm bulan 1 nih Allah nak sedarkan aku utk jd lebih matang sebelum aku betul2 mncecah umur 17 thun lg beberapa hari ni. yes. aku mengaku. "aku bukan dari kalangan orang yang baik-baik! aku tahu aku xlayak. tp,aku akan cuba untuk jadi baik sebab mungkin cara-cara aku sebelum ni xmmberi kesan kat diri aku" nak sgt ckp kata-kata tu kt org, tp, xmmpu. lidah rase berat sgt. sbb tkot klau ad yg tidak mnyokong. terima kasih kawan yang sntiasa ada utk aku.. aku takkan pernah lupa korg.. waktu ak tgh down korg yg bg smgt, wktu aku tgh mnangis, korg yg pujuk, waktu aku terleka korg yg sdarkan, wktu aku xsanggup nak hadapi kata-kata org korg tolong jadi prthanan untk aku. thanks sgt-sgt. xsangke bnda yg jadi jauh dr ape yg ak sangkakan. mungkin ambik masa mungkin lama mungkin kejap. persoalannya, dapat ke aku nak jadi kuat nih? yes. HE knows more. aku percaya kata-kata tuh. semua bnde ni ble dipikir-pikirkan akn buat mutiara kat mata aku ni pecah.. xlarat nak nangis lagi.. Ya Allah, permudahkanlah urusan mereka yang memudahkan urusanku.. Amin.....

Wednesday, December 14, 2011

mengeluh,,

assalamualaikum..

gmbrhiasn
kenape ea? kenape mcm tu ea? kenape jd mcm ni ea?kenape aku jd mcm tu? dah nme manusia, kan. suka,selalu mengeluh. kadangkadang kita xmengharapkan sesuatu tu dtg. xkire la sesuatu tu, manusia ke, benda ke, ingatan ke,kenangan ke. kte ttap suke mengeluh. mgkin kte kadangkadang lupe ape yg Allah da rncang tu msti ad yg terbaik. sbab Allah adlah sebaikbaik perancang. mmg sukar dan rse nak mengeluhbile sesuatu tu kte da lupe n dah buang jauhjauh dari igtn kte.tuptup, muncul balik. adoi2. mengeluh. tu je yg ktemmpu buat. sdgkan byklg yg kte bole lakukan. cbe try *ayt sme jea. cube pkir blik knp Allah bg kte igt blek bnde tuh. mgkin utk kte lbih insaf?? kadangkadang syaitan ni pun suke hasut dgn ganggu fikiran kte. tu lah care kte nak jauhkan diri dari Allah. nauzubillah. Ya Allah, lindungilah aku dan saudara saudaraku dari hasutan syaitan dan iblis. amin..

mencuba untuk jadi baik. ye, Allah mmg suke org yg baik kan. tp..... biarlah baik tu btul2. no komen, sbb ak bkn yg terbaik. hm. godamgodam fb nih, ad jmpe 1 status cm nih. lebih kurg la ea "aku nak yg terbaik dlm exam. bkn sbab tu aku blajar. tp aku ikut suruhan Allah. aku nak jadi muslim yang terbaik" baca status dia, rse mcm trsedar sket dr lena. sbb slame ni kte ckp nk cube utk mnjdi yg trbaik, ad org komen itu, komen ini. lpas bce status ni, trus rse smgt. sbb, nk jdkan prinsip yg sme dgn dye. insyaAllah. tp.. nak tambah sikit.

"aku nak 11A+ tahun depan. bukan aku belajar sebab tu. tp aku nak ikut suruhan Allah. aku nak jadi muslim yang terbaik. aku nak balas jasa mama aku dan org yg telah banyak berkorban dan berdoa untuk aku."
*cukup bagus x? hahahh..

bkak storie lain pulak. smalam n hari ni ad la test drive dgn kakak. dye bwk g stesyen lrt, then ktorg try bwk kt situ. pusing2.ssah jgak sbnrnye. mule2 igtkan sng sbb tgok org drive tkan2 pastu kete jalan. rupenye ssah jgk sbb kne cpat pickup n kne pndai control byk bnde dlm satu mse. dalam erti kata lain jgn MENGGELABAH la, sng sikit paham. test2 dan test2, ak dpat la bljr sket. xde la nnti nk ambik ujian xde basic lgsung. hurm.. ketandusan idea utk menulis. act, byk je nk cerita, tp bile pikir2 balik, xperlu la tulis, sbb xd bwak mkne pun kt org yg mmbace. n xdpt bg ape mnfaat kt org lain pun. so, lebih baik simpan sndiri atau tulis je kt diary kesyngn. xde lah smua org kne thu semua bnde psal kte kan. haahaa. tibe jd mcm ni mlm nih. oke lah. cme nk pesan, selalulah bersangke baik sama ada kt Allah, ataupun sesame manusia. be the one who you want them to be.


lotsofiman<3

Thursday, December 1, 2011

kahwin oh kahwin

gambarhiasan*
bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum,
tak tahu la knp tibetibe hari ni nk cite psal kahwin. haha. cuti sekolah ni mesti rmai gile yg kahwin, kan? hari minggu da set awalawal xpyah masak sbb ad knduri kahwin. ish3, xbaik la pulak klau niat mcm tuh. credits to nuraizasophiamuhdannis. through her blog i've found someone that insipred me very much. he is AimanAzlan. one of the top vlogger , ahaks maybe. i'm here not to talk about him, but about what he tried to convey to us. one of his video is about marriage. i like it very much. *two thubs up*. hehe, ","~

ak ad jgak bce blog dye. serius, mmg best. ad pengajaran yg bole diambil. hm, kt sini nak bg pndpat skit ttg adat melayu kita nih. mengikut cerita 'cinta SMS' oleh AimanAzlan tuh, xsalah kalau nak letak adat melayu untuk perkahwinan. tp, ade yg perlu ditapis dulu. such as, 'bersanding' . haa, klau bersanding, msti pengntin kne pkai lawalawa, kan? lpas tu mesti la ade capturecapture gambar, kan? lpas tu mesti ade cousin or kawan yg upload kat FB, BLOG, dan sgale bagai, kan? lpas tu akan ad org yg xspatutnye tgok gmbr tu , kan? dan lpas tu kite, i mean pasangan yg kahwin, especially perempuan lah, free free je dpt dosa, kan? hm. byk persoalan dan sememangnye kte semua thu ape jwpnnye. semua org nk jd raja sehari, tp lpaslpas tu kite bukan bole kkal jd raje, mgkin jadi dayang selamenye. ahhaha. just kidding. citer psal hantaran pulak. bole je nak buat hantaran ke ape, tapi jgnlah smpai membazir. bersederhana sudahlah. ckap psal hantaran nih, ade satu story lah mahu share. ni story dr mama sye. ; -

ceritanya bermula apabila abu ni nak kahwin dgn minah...

sewaktu sibuk membeli belah utk hantaran mereka.

MINAH : abang, minah nak hantaran kita ni yg pling 'woww' taw! kalau utk baju beli la yg banyak blingbling tu. utk beg, minah nak brand yg up up taw. bla.. bla.. bla.. hm, utk Alquran, minah nak yg ade salut emas kat luar dye.
ABU : no problems la sayang. kan abang dah janji nak beli ape je yg sayang nak.

Abu dan Minah pun membeli belah hantaran mereka di pusat membeli belah. cuma satu je hantaran yang tidak dapat di beli di situ, iaitu Al Quran tersebut. Ali pun membuat keputusan utk membeli Alquran tersebut di Jalan Tunku Abdul Rahman, sebab kat situ mmg rmai org jual Alquran. pada hari Sabtu berikutnya, Abu pun pergi ke kedai tersebut....

TUAN KEDAI : Assalamualaikum. SElamat datang, encik. Encik nak cari Alquran ke?
ABU : ya. saya nak cari Alquran untuk dibuat sebagai hantaran.
TUAN KEDAI : kalau macam tuh, saya cadangkan yg ini , (tuan kedai tu tunjuk kat satu Alquran yg biasabiasa je)
ABU : Eh! mane bole yg macam tuh. semua hantaran saya ni mahal mahal. Saye nak Alquran yg kulitnya ada emas emas.
TUAN KEDAI : Tapi.. tu terlalu mahal encik. tak pe lah. saye ambilkan.

sementara tuan kedai tu pergi ambil Alquran yang Abu ni mintak, tibatiba ada seorang pakcik menegur Abu.

PAKCIK : nak, buat apa di sini?
ABU : saya hendak membeli Alquran sebagai hantaran untuk majlis pernikahan saya minggu depan.
PAKCIK : hmm. baguslah. kita ni kenelah bersederhana. sekarang ni rmai org kahwin sbab nk uar-uarkan kekayaan mereka, bukan untuk menguar-uarkan walimah mereka.
TUAN KEDAI : nah, ini Alquran yang encik mintak tadi tuh.
PAKCIK : eh. takkan sampai begitu utk dibuat hantaran?
ABU : sekali sekala pakcik. bukannye selalul kita nak kahwin. lagipun semua hantaran saya yg lain dah branded.
PAKCIK : kulit, rupa atau apa bentuk Alquran ni pun tak penting. yang penting, isinya. tak guna kalau beli cantik cantik, tapi xtahu baca.
ABU : tak pe lah pakcik. saya dah lambat nih. saya pergi dulu ye. (Abu mula tidak selesa dgn ceramah pakcik tadi)

Persiapan pun berjalan dengan lancar. sehinggalah tiba hari perkahwinan mereka. sewaktu akad nikah berlangsung. tok kadi ada membuat beberapa ujian kepada Abu.

gambarhiasan*
TOK KADI : bole mengucap tak ?
ABU : boleh, tok. (Ali pun pass ujian mengucap tuh)
TOK KADI : tahu solat tak?
ABU : tahu, tok.
TOK KADI : cuba kamu solat. tok nak tengok. jangna lupa, baca sekali doa qunut.
ABU : boleh tok. (abu pun solat dan membaca doa qunut dgn lancar. ini semua sebab kawannya sudah memberi pesan agar Abu bersedia dengan soalan yang bakal ditanya oleh tok kadi)

tetapi, tidak disangka sangka, soalan lain terkeluar dari mulut tok kadi...

TOK KADI : kamu pandai mengaji Alquran tak?
ABU : errr.. err... tttaahhhu, tahu tok. (Abu sudah menggaru garu kepalanya. dia mmg langsung tidak tahu mengaji. kalau setakat tulisan jawi tu, bolehla dia bace. Alfatihah dalam solat pun dia baru hafal minggu lepas)
TOK KADI : baik lah, baca surah ni dari mula. *refer to surah Ar-Ra'd page 249.
ABU : (ape bende ni. haa. ade huruf alif, lam, mim dengan raa) aaallmarii..

semua tetamu yang berada di situ tergelak besar mendengar Abu membaca 'almari' yg mne sepatutnya di baca  'alif lamm mim ra'.

TOK KADI : kan tok dah pesan bahawa bentuk, warna dan kulit Alquran tu tak penting, yang penting tahu membacanya.
ABU : err, tok ni yang saya jumpe di kedai tu kee??
TOK KADI : ya. memang tu saya.

--------------------------------------

guess. mule mule dgr cerita ni mmg kelakar. sorry la kalu korg rase tak kelakar. i'm not good in writting.. tp klau dgr secara lisan, mmg kelakar. kelakar , kelakar jugak. ambik la seberapa pengajaran yang boleh dapat. smpai sini je kot entri nih. perbetulkan diri anda sebetul-betulnya. salam..

Wednesday, November 30, 2011

Allah tahu apa yang terbaik,,!

assalamalaikum,

hmm, harapharap blog ni xberhabuk sbab tuan pnye blog nih busy la weekend lpas. busy dgn prkhwinan abg sdare dye. haishh, ssah la nk cerita ape yg aku nak cerita nih. okeoke. ak tulis je ape yg aku nk tulis. kalau xpham, pndai pndai le phamkan.

ceritanya bermula apabila aku tonton, ehh silaapsilaap. aku dipersembahkan dengan nyanyian dato' siti. bkn ak yg nk dgr tau,! hm. xde masalah pun sbnrnye klau nk dgr siti nyanyi. tp, yg jd msalah bile yg nyanyi tu bukan siti, even bukan seorg prempuan jgak. haa! terkejut x? nauzubillah la ap yg ak ckp ni. klau org normal dan waras mcm aku , msti akan ckp dye tuh mak nyah*PONDAN. nk sdpkan hati, ckp la dye tu khun**. muke, pkaian smua da oke, malah lebih lawaa dr seorg prmpuan. ktorg thu je yg dye sbnrnye miming je lagu dato' siti tuh. hrm. story yg aku cerita nih bknlah nk aibkan ssiapa, cume nak ambil sbgai iktibar dan pengajaran.

sebagai umat islam, even sebagai manusia biase pun, kte kne brsyukur dgn ape yg kite ade. dgn ape yg Allah da jdkan kte. semua tu adlah yg trbaik. dan yg pling cntik Allah da cipta. bygkan muke kau oke. let's say hidung kau tu xmncung, kau nak buat operation mncungkan hidung. cube compare dgn muke kau yg lme. nescaye kau akn lihat hidung mncung kau tu xsesuai sbnrnye. hmm. cbe la try anggotaanggota yg lain. gerenti kau akn dpt jwapan yg sme. sme jgak mcm kes yg ak crite nih. mgkin kau da terlalu sempurna utk jadi seorg prmpuan. Allah xjdkan kau lelaki sbab mgkin kau akan ad kekurngn. kan? tp. kau still nk jd mcm tuh. igtlah Allah da thu ap yg terbaik utk kite semua. ade perkare yg mnusia boleh ubah wlaupun Allah da tetapkan. tetapi utk tubuh, jodoh, nyawa, ajal, tu semua mmg da ttap. Allah da ttapkan rupa paras kite gitu dan gini sbab tu yg pling baik utk kte. Allah da ttapkan dia sbgai jodoh kite xkire la dia tu satu atau dua. Allah da ttapkan bile kite akan lahir dan mati. semua da ditakdirkan. jgnlah jadi org yg xreti nk kenang jasa. mgkin kau xnmpk ape yg Allah da bg kt kau. tp kau bygkan klau ade mnusia yg buat mcmmcm kt kau lpas ape yg kau da bg kt dye. aku mohon agar aku tidak termasuk dalam golongan ni.. amin..

ad lg stu masalah klau org ni tukar jntina atau tukar rupa dr lelaki kepada prmpuan atau sbliknye. masalahnye adalah bile kte nk salam. bayangkan kau ni seorg perempuan. kau pergi 1 kenduri nih. kau salam tangan tetamu lain yg hadir, dan kau pun salam seorg permpuan yg mmg nmpk mcm perempuan. tibe ade kawan kau bisik cmni "wei. dia tu laki la sbnrnye. knp kau salam?" hm. xbole nk salahkan kau sbab kau punye atitude mmg suke salam saudara seislam kau kan. tp yg jd mslah bile kau dah tersalam org yg xspatutnye kau salam. kan dah jd raguragu. lg satu, bile sseorg tu tukar jntina atau tukar ape2 yg Allah da ttapkan kt die, dia akan mnimbulkan fitnah, dan xmustahil org rmai akan ckap psal die. kan dah banyak dosa.,,

nasihat kepada sesiapa yg terase, segeralah bertaubat. klau da teroperate atau dah tukar apa2, usaha selagi yg mmpu. insyaAllah , Allah akn sntiase tolong dan sentiase mndgr taubatmu.



p/s ; aku pun nk igtkan diri aku dan kawankawan jugak..

Sunday, November 20, 2011

almost a year,,

assalamualaikum...
satu tahun

hampir setahun ak mninggalkan bumi SAMT Kuala Kubu Bharu,
hampir setahun ak dah xduduk kt sebelah Hanani Mohamad Arif,
hampir setahun ak mnjadi pelajar Kolej Islam Sultan Alam Shah,
hampir setahun ak belajar hidup tanpa org yg selalu care mcm suatu mse dulu..

xsgke, semua berlalu dgn bgitu cpat sgt. two and half months more before i reach my sweet 17th. is it really 'SWEET'? ntahla. tnpa ak sedari, ak da mnjadi sdikit matang, agaga. matang la sgt, :) . baanyaakk yg da berubah,, banyaak sgt. ak, kawan, persekitaran, semua da berubah. ak, mgkinkah mnjadi lebih baik?? ak pn xbrape pasti jwpan utk soalan itu. kawan? xthula. mmg still cntct, tp still rse lain. mmg still kluar samesame, tp still rse lain. hrmm, mgkin ak ktinggalan dlm apeape yg tlah brlaku. ahaha, sensitif la plak mlam ni, adushh!! mgkin mereka xrse ap yg ak rse. hmm. lain pulak dgn cerita lain, aisehh kasi pening je. xkesahla. ak just nk org kawan dgn ak, dan terima ak seadanya, bukan berkawan kerana kelebihan aku dan bukan xnk berkawan kerana kekurangan aku.. mgkin ak xseperfect mne, xmcm mereka yg lain. semua org bersama. bile ak da prcya kt seseorg, org tu mgkin.. mgkin la.... i think xpayah la hbiskan ayat nih.. rse lg selesa hidup sorg, kwan dgn semua org, wlaupun kdgkdg agk kesunyian. igt sarah, Allah sentiasa ad dgn kau. Dia saje yg memahami hati dan perasaan kau. ceritalah segalanya kedapaNya kerna Dia tidak pernah tidak mendengar cerita kau. kawan, kawan, kawan. stop talking about this. fullstop.

ye, semua berlalu dgn cpat. thun dpan suda jd calon SPM 2012. mcm xcye je. mmg xcye pun. terlalu xcye. amatlah xcye. hishh, stop nonsense. tipulah kalau semua org xnak merasa dduk di atas. semua org nak, semua org hepi. tp, once ble ssorg jtuh, mcmmcm persepsi yg kluar. hidup bgaikan roda.*rsenye semua da boring dgr ayat ni. kdg kite kat atas, kdg kite kt bwah. semua org akan lalui semua tuh. so, jgn terlalu mudah melatah dalam menilai ssorg, semua yg brlaku ad hikmah, okay. dgn semangat, tekad dan azam yg kuat, saya, Siti Sarah bt Noor Alshurdin ingin berusaha bersungguhsungguh utk blajar baikbaik, bekerja keras untuk, untuk, untuk... yes, definitely, for my lovely mama. mama da byk brkorban utk sara. sara akan buat mama hepi dgn keputusan sara wlaupun semua tu xdpat nk blas pgorbanan mama at least, sara still mencuba, kan! insyaallah, klau semua doa ini dikabulkan, jejak kaki utk melangkah ke bumi kanggaru, Australia, semakin cerah. aminn. hanya sbgai peringatan, "balaslah segala jasa ibumu dan siapa yg telah byk berkorban demi kamu.." stop kt sini je la kodd, tgn tgah rajin menaip, hati da ready utk luahkan sgalanye, cumaa... otak ni lmbat nk interpret ap yg ak nk smpaikan.. mogamoga hidup kita dirahmati.....

Monday, October 24, 2011

perlu ke kte "dihormati"..??

hormat?? hormat tu subjektif. lain org, lain pendapat. termasuk ak. taktahu kenape tbe2 nk ckap psal bnde ni.. mngkin diberi hidayah, kodd? xpe, kte truskan ea...

smua org nk rse dihormati, tp... semua org kne mghormati dulu..!! jgn asyik gne ayat ni je, "yang muda tu kne lah hormat yg tua!".. ewahewah!! banyak cantik. setahu siti sarah binti noor alshurdin, islam mngajar kte mghormati smua org... xkesah la muda atau tua, kan?? so,jgn diperdengarkan lg ayat tu kt tlinga ini.. anyway, mmg smua org nk dihormati, tp siapalah kte utk terlalu dihormati.. semua org sme, semua org sme d sisi allah.. yg mmbezakan kte hnyelah keimanan dan ketakwaan msingmasing.. only Allah knows whose the best! remember tht! pelik dgn ragam mnusia ni. kdg2 mereka *including SARAH rse diri 2 mulia sgt.. skit2 kne hormat.. yes, la syakka wa la raiba, kte xmmpu lari dr mmbuat kesilapan.. tp, tp, tp wahai insan yg beriman.! belajarlah untuk menerima kkurgn diri, bljar menyedari kte semua ni hina, hina d mata Allah.

insyaallah, bersaksikan jam yg mnunjukkan pkul 12:47 pagi ni, ak nk ckp yg ak akn cube utk bersedehana.. xperlu d snjung sanjung melainkan ak adlah yg terbaikk, ceh! xkan dpt jd yg terbaik pnye, sbab yg terbaik ada di atas sana,,, belajarlah terima kekurangan org lain jgak, berebutlah mencari pahala, berebutlah mnghindari dosa.. insyaallah Allah akan sentiasa memerhatimu di setiap ape yg kamu lakukan.. 


p/s : just some advice from me to you, her, him, them and also ME...
beware of anything that you want to do,
think and make a good decision,
take a good care of your 'iman',
do all your work with full-hearted,
pray for the best,
insyaallah, you, she, he, they as well as me!
WE WILL BE A TRUTH MUKMIN!
Aminn~

Saturday, October 22, 2011

jawatan,!??

kucing berkerjaya
ape bnde tu ea? perghh!!*buatbuat xpham pulak. hmm,, kadangkadang hairan dgn org yg nk sgt kt jawatan nih. mampu ke x nk pikul semua amanah 2? ak pn xd la ckap ak baik sgt. tp,,, xpe lah. xperlu truskan ap yg ak nk ckp. klau kt skola lme dulu bole la nk keja jwtn 2, jwtn nih. sbab dlu amanahnye xbrape nk besar. tp kt skola baru ni lain. amanah ttap amanah. susah sbnrnye. kadangkadang tersepit antara 'amanah' dan 'sahabat'.

aku admin mmg klau kte da ad kuasa*jawatan, kte sng nk tgur org, sng nk bwk org. tp, igt whai kaliankalian..! ad cara caranye. xbole main tibai je. nnti susah org nk terima. dalam n spnjg jd pemimpin ni, igtlah*supposely for me "jgn pernah berubah perangai. berubah sikap boleh" yeah! itu prinsip ak. insyaallah ak akn pgg sekuatkuatnye ape yg ak da ckap.  maksud ak, klau nk berubah sikap 2 contohnye, dulu slalu trun lmbat ble rse diri da ad amanah bsar, cube trun awl. disiplin dgn wktu, hrgai wktu, it's okay klau mcm tuh. yg ak mksudkan perangai 2 ble dulu boleh ngam dgn smua org, tp ble da ad jwtn trtntu, asyik nk brkepit dlm komuniti yg sme je, asyik nk lepak kt satu tmpat je, da jrg duduk dorm, jrg nk bermesra mcm kawan suatu mse dulu, hm.... contoh lain klau dulu agk *gilegile* trus automatik jd nerd. see! sgt sedih klau smua tu trjadi. "Ya, Allah! andai ak trmasuk dlam golongan itu, tolong kluarkan ak. "

sye thu sye bkan perfect! yeah. sye thu sgtsgt smua tuh. perlu ulang ke? okay. ak ulang. ak xperfect, ak xperfect, ak xperfect. siape lah ak utk tgur n ckp kt dia. kdg rse mual atau mnympah ble seseorg tu tbe2 jd baik,, ish! slalu istighfar. pujukhati sndiri agr jgn cpat melatah dlm mnilai org. tp... sye jge mnusia, xdpt lari dr smua tuh. kdg2 trjahat jgk ble kite lihat seseorg tu rpat dgn seseorg. mksudnye persepsi org lain. maybe ad yg bole terime. tp ad jgk yg brprasgke lain. ad yg igt seseorg tu ad niat lain. hm.. ssah klau mcm ni. ap yg dia buat baik, smua org perlu nmpak. hm. btul ckap ustzah aina. skrg ni nk plih pmimpin, ble tgok dia pndai berkata-kata, bile dia byk ilmu, ble dia hfal byk hadith n ayat quran je, trus ambik. mgkin ad org yg lbih layak cume sdikit gugup atau mlu utk ckp d hdpan. xpe. smua tu da tkdir Allah. nk xnk kne terima. smua org ad klemahan. ayat tu slalu jd pemujuk hati. insyaallah, kte hnye mmpu berdoa agr ak, dia dan mereka ikhlas dlm ape2 yg dlakukan dn agr trus istiqamah.

please, please! tolong jadi diri kte yg sbnar. xperlu berpura-pura utk rpat dgn org. xperlu nk berpura-pura boleh terima smua org. okay. just show off the real you. the kind of you. the truth of you. remember, you fake yourself, you fake your identity but you wish for the truth cooperation from your colleague, you hope for the real acceptance.. i always, always and always pray the best for your future. and if you be a leader one day, we will learn to accept your weakness. ouh.. i'm speechless.. no more word comes out from my mouth. just wishing the best for you ya!

p/s: a quote : "show some respect to them, then they will respect you"