Ya Allah, tiada sesiapa yang dapat mmberi kebahagiaan selain Engkau dan tiada sesiapa yang dapat menghilangkan kesedihan melainkan Engkau.. Sesungguhnya wanita ialah perhiasan dunia. Dan secantik-cantik perhiasan ialah WANITA SOLEHAH. Semulia-mulia kamu disisi Allah ialah mereka yang BERTAQWA.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang bersabar.. Kasih Sayang Allah mendahului kemurkaannya.. senyum itu sedekah. mungkin apa yg kita anggap buruk itu, adalah baik bagi kita. dan mungkin ap yg kita anggap baik itu, adalah buruk bagi kita.

hope to be like this ,

forewords

Bercerita tak semestinya suka dan duka. Pengalaman tak semestinya manis dan pahit. Saling berkongsi tiada salahnya apatah lagi untuk menasihati..





Wednesday, June 8, 2011

Pokok Epal dn A

salam.. 
alhamdulillah, mood sye smakin baik.. semuanya hsil HANANI MOHAMAD ARIF yg pujuk2 smlm.. thnks, dear. itulah gne seorang shabat, tman yg sgt rpat dgn kte. mcam budak2, perlu d pjuk.. :)

so, hri ni nk story psal pokok epal dan seorg budak lelaki. tiba2 terigt kt kuliah jumaat yg d smpaikan oleh ustzah noriah, kalau xsilap ak.. beliau bg kuliah psal "KASIH SAYANG IBU" sbab minggu 2 br je lpas hari ibu. best, dpat dgr seorg ibu meluahkan perasaan yg beliau rasa. rasanye, mama pun punya perasaan sperti beliau, kodd!

**********************





pada suatu masa dahulu, terdapat sebuah pokok epal yg sgt byk buahnya. seorg kanak2 lelaki, lets say nme dia A, selalu dtg bermain kt bwah pokok tu. A selalu pnjat pokok 2 smbil mkan buah2 epal pokok trsbut. kdang2 dia tidur d bwah teduhan bayang2 pokok itu. pokok epal sgt gmbira krana dia mmpunyai kawan utk bermain..

masa terus berlalu. A semakin membesar dan meningkat mnjadi seorg remaja. suatu hari dia dtg kpd pokok epal dgn mukanya yg sedih. pokok epal pun bekata "mari bermain dgn sye. dah lme awk xjenguk sye, kan?" lalu A mnjawab "aku bukan kanak2 lg utk bermain-main d sini. ak da remaja dan ak nak main mainan seperti yg org lain main. ak nak PSP." pokok epal berfikir sbntar "maaflah. ak tiada wang utk belikan kamu permainan itu. tp, ak ad buah yg byk. kau bole jualnya dn gunakan duit itu utk beli PSP . boleh?" lalu A pun memetik semua buah epal dan pergi dgn hati yg gembira.
suatu hari, A kembali dan pokok itu sgt gembira. "ayuh bermain dgn sye!" A mnjawab "ak tiada masa utk bermain d sini. ak sudah dewasa. ak harus bkerja utk menanggung keluargaku. tetapi ak perlukan tmpat tnggal utk kami berteduh. boleh kau tolong ak?" pokok terdiam dan berfikir. "aku tiada rumah utk d beri. tp kau boleh memotong dahan dan ranting ku utk membuat rumah kau." A pun memotong dahan dan rnting dn berlalu dgn gmbira. pokok epal kmbli sunyi.

satu hari pd musim panas, A kembali dan pokok epal sgt gmbira. pokok epal mangajak A bermain dgnnya, tp A berkata "Aku sedih. aku dah mula berusia. ak ingin pergi belayar utk merehatkn diriku dr pnat lelah kerja. boleh berikan ak perahu?" "gunalah batang saya utk membuat kapal laya. kau boleh prgi berlayar ke mana yg kau suka. bergembiralah." jadi, A memotong batang pokok epal itu dan membuat perahu utk berlayar.A pergi dan tidak dtg utk wktu yg lama.
akhirnya, A kembali setelah lama bertahun-tahun pergi. pokok epal segera berkata"maaf, nak. ak dah tiada apa2 utk diberi padamu. tiada epal, tiada, dahan dan tiada ranting.satu-satunya yg saya ad cuma akar2 yg sudah keras." pokok itu bertutur dgn nada yg sedih. "saya tidak perlu apa2 lg skrg, cuma sebuah tmpat yg sye prnah berehat pdnya brthun-thun lama dhulu." "ayuh, berehatlah pd tunggulku ini" A duduk dn bersndar d tunggul akan smbil trsnyum dgn air mata...


begitulah, sahabat, dn pembaca. kita aplikasikan cerita ini dgn khidupn sharian kte. bygkan pokok epal itu adlah ibu bapa kita. mereka tidak prnah jemu utk mmbuat kta gembira. tp kita, kita hnya dtg pd mereka swktu mmrlukan prtolongn. tetapi kte bole mnjage mereka stelah kita besar dn brjaya. hargailah ibu bapa kita.

p/s : SARA SAYANG <3 MAMA, TAU!!

Monday, June 6, 2011

saye tiada mood..

salam.. sbnarnye banyak cerita yg ingin dikongsikan, dan di ceritakan.. tp, siyes, xd mood nk menaip skrg.. n mntk sdkahkan al-fatihah buat arwah opah tersayang yg kmbali ke rahmatullah jam 10.45 malam smlam...

Thursday, June 2, 2011

ubi, oh ubi..


ha, knal x ap yg kt dlam gmbar tuh??
ubi kayu, kan. xkan xknal jgak. haha. byk cerita psal ubi nih. adklanye sdap klau mkan. tp adklanya geram bile pkir psal org yg nk ubi nih, sabar, ye. 

p/s ; org lain pnye psal, ubi dpt nme..

Wednesday, June 1, 2011

Xde keje lain ke??!!

salam,
juz nk share satu kisah benar yg brlaku kira2 pkul 10 pg td.*klau ak xslap la.

sblum tu kne introduce watak2 yg ad sbb klau org asing bce blog nih, maybe you dont understand anythng.
# Mak - Jiran mrangkap pengasuh ak dr kecik , kire-kire dr 3 thun smpai drjh 4, kodd!
# Abah - Suami mak, sgt baik dn pnyayang.
# Pcik Kudus - Ketua Kampung *tp kwsn prumhan ak bkn kmpung, 'Taman Cempaka'.

>>> dlam pkul 10 cm uh, ak tgh buat air ayah. tibetibe, adik ak jerit "ayah! ayah! rumah mak ad prompak" ayah ak trus la kluar nk g tgok. ak yg tgh buat air trus brhnti, rmbat 1 tdung *bkan tdung saji taw! trus kluar. tyme ak nk kluar 2 , ak nmpk ad 2 biji moto lalu dgn ljunye. mle2 xaspek pn tu motor PENJAHAT tuh. klau x smpt je pndg num plat diorg. ak trus lri kt mak. ksian tgok mak. dye da la tua, tggl be2 je dgn abah. ank2 smua da kwin. mak tu da la sakit . mak yg xlrat tu trus jerit "tolong, tolong! rntai aku. sakit! sakit! " ak usha la tmpt yg mak tnjuk sakit tuh *leher. rupe- rupenye ad ksan si PENJAHAT YG MMG XGNE tu trik rntai. sakit kodd! xd perasaan ke kau, huh???!! maaf, ak ter'EMO' skjp. abah plak diam , xterkata apeape. mcm trkjut dgn smua yg brlku kt dia dn isteri dia. Cik kudus plak ckap dia smpat bling batu je kt slah sorg PENJAHAT tu. kbtulan dia otw ke rumah abah, sme mcam ayah, pncuri tu br kluar dr rmah. hm, ak usha tgn abah. plik knp abh pgg tgn dye mcm ala-ala tgh solat, tp kdpan skit. bile perasan ad darah mnitik, bru thu yg rupe-rupenye sekali lg, SI PENJAHAT tu da kelar tgn abah. weyh!! hisshhhh!!! sbar je la. stlah ak blik, n ayah tnye2, mak kt dlam rumah,  PENJAHAT tuh msuk rumah n trik rntai mak. abah kt luar ad lg 3 org yg jge. maybe sbab abah jerit mntak tolong kuat2 diorg kelar tgn abah. hm. xthu ap nk jd dgn budak2 zaman skrg nih. xd keje lain nk buat. n xsilap ak keempat-empat org tu adlah melayu, again MELAYU. malukan bgsa je...

 
gambar hiasan

psanan buat 4 org PENJAHAT td, klau korg terbaca blog ak nih ; 
ingat. ALLAH MAHA MELIHAT. semua yg korg buat tu psti akn trbalas. xpham la. korg semua ni xd perasaan ke, huh?! cuba bygkan ap rase klau semua yg korg buat tu brlaku kt isteri, mak n anak prmpuan korg. apa-apapun ak cuma berdoa agar korg berempat dpat blasan yg stimpal dgn ap yg dah korg buatt, okay!