Ya Allah, tiada sesiapa yang dapat mmberi kebahagiaan selain Engkau dan tiada sesiapa yang dapat menghilangkan kesedihan melainkan Engkau.. Sesungguhnya wanita ialah perhiasan dunia. Dan secantik-cantik perhiasan ialah WANITA SOLEHAH. Semulia-mulia kamu disisi Allah ialah mereka yang BERTAQWA.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang bersabar.. Kasih Sayang Allah mendahului kemurkaannya.. senyum itu sedekah. mungkin apa yg kita anggap buruk itu, adalah baik bagi kita. dan mungkin ap yg kita anggap baik itu, adalah buruk bagi kita.

hope to be like this ,

forewords

Bercerita tak semestinya suka dan duka. Pengalaman tak semestinya manis dan pahit. Saling berkongsi tiada salahnya apatah lagi untuk menasihati..





Saturday, May 28, 2011

nilai sebuah peng'islahan' !

salam..
bertemu kembali stlah sebulan menyepi. plajar ini sgt buzy la. sori, eak! lgpun plajar ini br tmat exam. so, rse cuak dgn ap hsil yg akn ak dpat. nk kongsi sikit la, utk bdak2 account, exam ktorg abeh ari rbu. tp utk bdak2 science, dorg abeh ari khmis sbb ad paper physics last day ue. ksian2. igtkan ble da abeh awal rse epi la sgt, tp lg rse xkeruan sbab terlampau fikir psal "BALIK". at least utk bdak2 science dorg still bole sibukkan diri dgn preparation utk exam dorg ue. punyelah xkeruan smpai dmam jumaat tu. xpe2. sakit boley hilgkan dosa kecil, kan?  org lain yg ckap. sye pun ikut jee!


xigt bile harinye, tp ad 1 tazkirah ni psal 'Pengislahan Diri'. seriuss, first dgr dyorg sbut tjuk je, da sntap. mklumlah, bg org2 yg prnah ad sjarah sperti ak je yg mmpu utk mmhami dn mghayatinye. tp, rse mcam xrmai je yg trgolong dlam golongan ak. maybe kisah ak xseteruk kak ***. cume semua perkara tu seolah2 sme ceritanya. psal pakaian, pergaulan . hmpir2 smuanya sme, cme ak xd lah smpai begado2 sdhsyt 2. rse xperlu cerita ke'aiban diri sndiri. klau nk thu, kne rpat dgn ak. insyaallah jika ak mmpercayai ssorg itu, dia akn mnjdi 'ProblemsSharePartner'. stkat ni, msih blum mnjumpai yg btul2 setia mndgar smua mslah diri ini, melainkan DIA. wktu pentazkirah brcerita, mata ini laju menitiskan air mata. AIR MATA tnda sgt malu dgn diri sendiri. AIR MATA sgt mnyesal dgn msa lalu. AIR MATA yg merasekan diri ini sgt brdosa dn hina. btul ckap kak***, org yg ad kisah lalu sebegitu je yg akn mnangis. tp, xsmua org bole brubah dgn skjap. semua tu ambik mse kdang lme, kdang kjap.

disaat diri ini punya kekuatan, org sekeliling mmatahkan kekuatan itu. KENAPA?? diri ini mgharapkan sokongan dn semangat. cubalah mengerti ap yg sdg ak lkukan. tolonglah memahami ap yg ak ingn hijrahkan. semua ni bkan sng. nk berubah kne ad 'kesungguhan'. byk perkare yg perlu dfikirkan. kdag terasa pelik mcm mne org yg brubah ni boleh than segala kata-kata org skeliling. mgkin ak jgak slah. kdg2 ter'xistiqamah', tp ak jgak mnusia . cbe mmperbaiki ksilapan diri. dn tolong! jgn rndahkan kaum wanita.. MESKIPUN KAMI DI LUAR XSEINDAH KAMI DI SEKOLAH'. meskipun kami xbrtudung labuh sperti d sekolah. skurang-kurangnya kami mncuba utk mnjdi yg trbaik. sptutnya tegur kami dn nsihat scara baik. dn bkannye meng****. maaf! ak xbrniat nk brkasar. tp ak sdih bile jd bgini.

mungkin kdang2 diri ini xsempurna. xbisa mnahan kata2 yg sia-sia yg keluar dr mulut. xbisa mnahan 'VOLUME' suara yg digunakan. xbisa mnahan gelak yg xdisengajakan,. namun, ad kalanya diri ini mncubaa utk mnahan semua itu. susah apabila ssuatu itu tlah mnjadi kebiasaan kita. cuma terkilan. bile diri ini ter'lakukan' sperti itu, ad mata-mata yg mula memandang-mandang. mulut yg mula berkata-kata dan fikir-fikir sndirilah. dn apabila mngur, cube lkukan dgn selembut tp pnuh dgn hikmah. xsmua org bole trima tguran scara hntam2. smua tu akn mmbuatkan hati brtmbah memberontak. tgur scara berseorngn atau secara umum. HATI. hati kita smua mstilah sntiasa brlpang utk trima tguran, trmsuklah ak. cuba meminta drpd DIA kekuatan hati agr dpat trima smua itu..

percayalah,! apabila sedikit demi sedikit pengislahan itu wujud dn brlaku. ad insan-insan yg trtntu akn gmbira. ibu, ayah, guru, saudara serta kwankwan yg memahami akn gmbira. mgkin ad yg mngis. bg kwan yg dlunya 'rock' insyaallah apabila diberi taufiq dan hidayah akn turut merasa ingin berubah. "sesungguhnya, kitalah mujahadah2 yg bkal menegakkan islam". p/s ; ni ayat kak aisyah hamzah.

2 comments:

P N H ♥ said...

sara , suke sangat post niy ! kite pun ase mcm mane kmu ase , biase lah manusia mcm kite niy , lagilah senang nak terdedah dengan m****** , iman dah lah tak kuat , dpt pulak sklah SMK ,. mse time tzkirah niy , mencurahcurah air mata niy ! :) InsyaAllah kite sume bole kan ? InsyaAllah kite sume jadi mcm kak aisyah ckp , AMINNN ! :D

Sarah Alshurdin said...

hm. btul2. smoga kita semua tabah dn kuat utk tmpuh cbaran2 kt luar sne..