Ya Allah, tiada sesiapa yang dapat mmberi kebahagiaan selain Engkau dan tiada sesiapa yang dapat menghilangkan kesedihan melainkan Engkau.. Sesungguhnya wanita ialah perhiasan dunia. Dan secantik-cantik perhiasan ialah WANITA SOLEHAH. Semulia-mulia kamu disisi Allah ialah mereka yang BERTAQWA.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang bersabar.. Kasih Sayang Allah mendahului kemurkaannya.. senyum itu sedekah. mungkin apa yg kita anggap buruk itu, adalah baik bagi kita. dan mungkin ap yg kita anggap baik itu, adalah buruk bagi kita.

hope to be like this ,

forewords

Bercerita tak semestinya suka dan duka. Pengalaman tak semestinya manis dan pahit. Saling berkongsi tiada salahnya apatah lagi untuk menasihati..





Wednesday, June 8, 2011

Pokok Epal dn A

salam.. 
alhamdulillah, mood sye smakin baik.. semuanya hsil HANANI MOHAMAD ARIF yg pujuk2 smlm.. thnks, dear. itulah gne seorang shabat, tman yg sgt rpat dgn kte. mcam budak2, perlu d pjuk.. :)

so, hri ni nk story psal pokok epal dan seorg budak lelaki. tiba2 terigt kt kuliah jumaat yg d smpaikan oleh ustzah noriah, kalau xsilap ak.. beliau bg kuliah psal "KASIH SAYANG IBU" sbab minggu 2 br je lpas hari ibu. best, dpat dgr seorg ibu meluahkan perasaan yg beliau rasa. rasanye, mama pun punya perasaan sperti beliau, kodd!

**********************





pada suatu masa dahulu, terdapat sebuah pokok epal yg sgt byk buahnya. seorg kanak2 lelaki, lets say nme dia A, selalu dtg bermain kt bwah pokok tu. A selalu pnjat pokok 2 smbil mkan buah2 epal pokok trsbut. kdang2 dia tidur d bwah teduhan bayang2 pokok itu. pokok epal sgt gmbira krana dia mmpunyai kawan utk bermain..

masa terus berlalu. A semakin membesar dan meningkat mnjadi seorg remaja. suatu hari dia dtg kpd pokok epal dgn mukanya yg sedih. pokok epal pun bekata "mari bermain dgn sye. dah lme awk xjenguk sye, kan?" lalu A mnjawab "aku bukan kanak2 lg utk bermain-main d sini. ak da remaja dan ak nak main mainan seperti yg org lain main. ak nak PSP." pokok epal berfikir sbntar "maaflah. ak tiada wang utk belikan kamu permainan itu. tp, ak ad buah yg byk. kau bole jualnya dn gunakan duit itu utk beli PSP . boleh?" lalu A pun memetik semua buah epal dan pergi dgn hati yg gembira.
suatu hari, A kembali dan pokok itu sgt gembira. "ayuh bermain dgn sye!" A mnjawab "ak tiada masa utk bermain d sini. ak sudah dewasa. ak harus bkerja utk menanggung keluargaku. tetapi ak perlukan tmpat tnggal utk kami berteduh. boleh kau tolong ak?" pokok terdiam dan berfikir. "aku tiada rumah utk d beri. tp kau boleh memotong dahan dan ranting ku utk membuat rumah kau." A pun memotong dahan dan rnting dn berlalu dgn gmbira. pokok epal kmbli sunyi.

satu hari pd musim panas, A kembali dan pokok epal sgt gmbira. pokok epal mangajak A bermain dgnnya, tp A berkata "Aku sedih. aku dah mula berusia. ak ingin pergi belayar utk merehatkn diriku dr pnat lelah kerja. boleh berikan ak perahu?" "gunalah batang saya utk membuat kapal laya. kau boleh prgi berlayar ke mana yg kau suka. bergembiralah." jadi, A memotong batang pokok epal itu dan membuat perahu utk berlayar.A pergi dan tidak dtg utk wktu yg lama.
akhirnya, A kembali setelah lama bertahun-tahun pergi. pokok epal segera berkata"maaf, nak. ak dah tiada apa2 utk diberi padamu. tiada epal, tiada, dahan dan tiada ranting.satu-satunya yg saya ad cuma akar2 yg sudah keras." pokok itu bertutur dgn nada yg sedih. "saya tidak perlu apa2 lg skrg, cuma sebuah tmpat yg sye prnah berehat pdnya brthun-thun lama dhulu." "ayuh, berehatlah pd tunggulku ini" A duduk dn bersndar d tunggul akan smbil trsnyum dgn air mata...


begitulah, sahabat, dn pembaca. kita aplikasikan cerita ini dgn khidupn sharian kte. bygkan pokok epal itu adlah ibu bapa kita. mereka tidak prnah jemu utk mmbuat kta gembira. tp kita, kita hnya dtg pd mereka swktu mmrlukan prtolongn. tetapi kte bole mnjage mereka stelah kita besar dn brjaya. hargailah ibu bapa kita.

p/s : SARA SAYANG <3 MAMA, TAU!!

2 comments:

ain zalikha said...

btol tu.....skong2....:)

princess anish:) said...

hargailah setiap pengorbanan ibu bapa kte;))