Ya Allah, tiada sesiapa yang dapat mmberi kebahagiaan selain Engkau dan tiada sesiapa yang dapat menghilangkan kesedihan melainkan Engkau.. Sesungguhnya wanita ialah perhiasan dunia. Dan secantik-cantik perhiasan ialah WANITA SOLEHAH. Semulia-mulia kamu disisi Allah ialah mereka yang BERTAQWA.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang bersabar.. Kasih Sayang Allah mendahului kemurkaannya.. senyum itu sedekah. mungkin apa yg kita anggap buruk itu, adalah baik bagi kita. dan mungkin ap yg kita anggap baik itu, adalah buruk bagi kita.

hope to be like this ,

forewords

Bercerita tak semestinya suka dan duka. Pengalaman tak semestinya manis dan pahit. Saling berkongsi tiada salahnya apatah lagi untuk menasihati..





Friday, August 26, 2011

memaaf dan melupakan

i'm sorry for what i've done..
sblum ap2, sori sbab lme x update. sgt bz sjak 2mnjak ni. spnjg ak xupdate blog ni, byk sgt bnde yg brlku. time ramadhan ni pn sme. mngkin ujian. kesian kawan ak jgk. wlaupn bnde ni da hmpir settle, err da settle kodd? ak ttap nk ulas skit sbgai pgjrn kt org lain..

memaaf dan melupakan, perkara yg berbeza kan?? ejaan pn xsme, apetah lg mksudnye..
mmg sng smua org buat salah, mmg sng jgak utk smua org mntak  maaf, tp xsmudah itu utk ssorg mlupakan ap yg da prnh trjdi kt diri dia. xyah ckap org lain. ak pn trlalu byk rse bnde nih.

ad jgak yg ble da buat slah xnk mntk maaf. tp, bile da nk dkt PMR, SPM n exam, raye, nk pndh, n ad sbab2 trtntu bru nk mntk maaf smua kslahan tu. 2 xperlu klau dorg *ak pn sme, ok! btul2 tw yg dorg buat slah. stgh org mmg cpat utk memaafkan org lain, n sstgh org ambik mse utk mmaafkan org lain. tp, 2 smua xbole d'push'., tkot xikhlas, cme lhir dr kate2, hkiktnye hati...???? hm, yg jd masalah plak, ble kte diam xbg rspon yg kte da maafkan ke blum, ad yg ckap "ko ni. nabi pn ampunkan umat.." YESS!! thats rite. mmg nabi memaafkan dn sgt pemaaf. tp nabi adlah nbi. mksum. mnusia biase bole memaafkan jgk, tp ambik mse la, mmg hkikatnye kite smua jauh beza dr nbi. knp bile isu maaf, perlu dikaitkan dgn bgnda. tp isu mngur, marah, makan, n lain2 x pulak. kte semua mnusia. xd sape pun lah yg perfect. yg xd prasaan ble org buat slah kt dia. bezanya sama ad cpat atau lmbt utk memaafkan. 1 more, klau nk mntk maaf make sure ikhlas, tkut2 xd ksan kt hti org yg kte buat salah..sori ter'emo' skit


klau da maafkan, bkn sng nk lpekan. lg2 klau bnde tu kte x slah, kire mcm d tuduh la. kdg prkare kcik pn bole guriskan hati. melupakan, melupakn, melupakan?? sgt berat sbnrnye. smua org akn ad pnglman psal mlupakan kslahan org. dlam islam, x elok bermusuhan, xelok jgk mnyimpn dndam. nnti ad pnykit hati. tp, biarlah xmlupakan skdar pngjaran dan dorongan agr xbuat lg. jgn smpai smpan ap2 yg xptut dlm hati. ssah nk blaja, nk ngafl, nak trima ilmu, nk dgr ckap org n byk lg la yg ssah nnti. insyaallah, bile 1 mse hti kte btul2 tng, ksalahan org lain akn aut0matik hilg, dn kkurgn diri yg jlas nmpk. so, xprlu nk di'push2'.. biarkan yg trjdi 2 flow dgn sndiri, sbab bnde tu akn hilg jgk. ..

No comments: